Nemysli si, vole, že přestaneš hrát
Jak úraz Jana Kašpara změnil život Čechů na vozíku
Kdo na sametové revoluci nejvíc vydělal? Tahle otázka může působit trochu nesmyslně, troufneme si ale tvrdit, že má zcela konkrétní a jednoduchou odpověď: lidé se zdravotním postižením. Pokud by existoval způsob, jak změřit kvalitu života „před“ a „po“, v případě vozíčkářů nebo lidí upoutaných na lůžko bude takový index změny mnohem vyšší než u zdravých smrtelníků. Před převratem jejich život často vypadal jako depresivní živoření bez možnosti svobodně se pohybovat, pracovat, mít rodinu nebo dostat odpovídající zdravotní péči a pomůcky.
Nestalo se to jen tak samo od sebe. V předivu příběhů, které společně spustily velkou změnu a způsobily, že dnes mohou vozíčkáři v české společnosti mnohem snáz vést plnohodnotný život, sehrál důležitou roli jeden, jejž odstartovala osobní tragédie. V dubnu roku 1988 vylezl herec a kulisák Divadla Járy Cimrmana Jan Kašpar na chalupě svého tchána do koruny staré lípy, aby prořezal pár větví.
Azyl u Cimrmanů
„Tehdy nás v divadle postihly dvě tragédie,“ vzpomíná na jaro předrevolučního roku herec, scenárista a dramatik Zdeněk Svěrák. „Nejdřív zemřel herec Jaroslav Vozáb. Měl jsem mluvit na jeho pohřbu a pamatuju si, že zrovna když jsem se na něj chystal, zazvonil mi telefon. Volal primář z nemocnice v Českých Budějovicích, že Honza Kašpar měl úraz, spadl ze stromu na záda a máme se prý připravit, že už nebude nikdy chodit.“
[image id=„200176149“ caption="Udržet si po úraze páteře svou práci se před rokem 1989 podařilo jen těm…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu