0:00
0:00
Respekt hub13. 12. 20125 minut

Další banka ustoupila

Po Komerční bance neoprávněně účtované poplatky vrací i Raiffeisenbank

První klient Raiffeisenbank uspěl v boji za vrácení neoprávněně účtovaných poplatků za správu a vedení úvěrového účtu. Zdeněk Hort, se stejně jako další stovky klientů bank, zapojil do boje proti bankovnímu poplatku za správu úvěru, který byl soudem v Německu označen za protizákonný.

Zápas českých spotřebitelů s bankami začal po tom, co první klient, a autor tohoto textu, uspěl se svou žalobou proti Komerční bance. Ačkoliv Komerční banka jeho žádost o vrácení poplatků zamítla s tím, že je přesvědčena, že si poplatek účtuje po právu, po podání žaloby a zahájení řízení u finančního arbitra své stanovisko změnila, veškeré poplatky klientovi uhradila a poplatek mu přestala účtovat.

Na základě tohoto prvního úspěchu byly spuštěny internetové stránky www.jdeto.de, kde byla bezplatně zpřístupněna vzorová výzva bance k vrácení poplatků za správu úvěru, kterou si začaly stovky klientů stahovat, vyplňovat a zasílat svým bankám. Banky začaly na oplátku zasílat klientům své vzorové odpovědi, že si poplatek účtují po právu a nic vracet nebudou. Stejné odpovědi se dočkali i klienti Komerční banky. Proč jednomu klientovi Komerční banka vyhověla a jinému ne, dosud banka věrohodně neodůvodnila. Evidentně tak bankovní domy začaly spoléhat na to, že do žalob se klienti pro pár stovek, maximálně tisíců, nepohrnou.

↓ INZERCE

Banky ustupují až pod nátlakem

Řízení před finančním arbitrem je bezplatné a v případě, že banka prohraje, je povinna zaplatit pokutu minimálně ve výši 15.000 Kč. Dle prvních zkušeností to vypadá, že banky na tuto hrozbu slyší. Komerční banka navrátila poplatky i dalšímu klientovi, panu Igoru Žižkovi, který se obrátil na finančního arbitra, ačkoliv i jemu prvně tvrdila, že si poplatek účtuje zcela oprávněně. Nyní se k úspěšným klientům Komerční banky přidal i první klient Raiffeisenbank.

Zdeněk Hort zaslal Raiffeisenbank vzorovou výzvu a dočkal se vzorové zamítavé odpovědi, která přistála ve schránkách desítkám dalších klientů této banky. Hort se však odhodlal do sporu investovat čas i energii a zahájil u finančního arbitra proti bance řízení o jeden měsíční poplatek ve výši 99 Kč. Banka mu po zahájení řízení tento poplatek navrátila. Pan Hort pak už banku pouze zaurgoval ohledně vrácení ostatních poplatků v celkové výši 2.970 Kč, účtovaných od roku 2009, a pohrozil řízením i ohledně této částky. Banka panu Hortovi částku mlčky připsala na jeho účet.

Hrozba pokuty či soudních výdajů však není jediným nátlakem, kterému banky ustupují. I obrovské množství výzev nespokojených klientů dokáže bankami pohnout. Hypotéční banka tak začala nespokojeným klientům zdarma nabízet uzavření dodatku ke smlouvě, kterým poplatek za správu úvěru fakticky ruší, a to při zachování stávající úrokové míry. Pro změnu zmíněná Raiffeisenbank poplatek zrušila jen novým klientům, avšak mírně jim zvedla úroky.

Banky tak volí různé způsoby, jak se vyhnout střetům s klienty. Dosud však žádná z nich zcela jasně nepřiznala svou chybu, poplatek nepřestala plošně účtovat a klientům jej navracet. Kauza se tak ubírá německou cestou, kde také začala.

Německé vítězství, česko-slovenský pokus

Německé sdružení na ochranu spotřebitelů v červnu loňského roku uspělo se svou žalobou proti bance, když se domáhalo toho, aby banka přestala spotřebitelům účtovat poplatek za správu úvěru. Ačkoliv soud prvního stupně i soud odvolací žalobě nevyhověl, soud dovolací – Spolkový soudní dvůr, nejvyšší civilní soudní instance Německa, poplatek označil za neplatný a bance zakázal jeho účtování.

Česká cesta za zrušením tohoto poplatku se zdá odlišná. Spotřebitelé se do bank pustili sami a jednotlivě. Na Slovensku poslanec Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS) zveřejnil slovenskou modifikaci vzorové výzvy a pokusil se jít i cestou legislativní změny, tento pokus byl však poslanci sociální demokracie zablokován.

Jak v Česku, tak i na Slovensku se však o události začaly zajímat domácí sdružení na ochranu spotřebitelů. Český dTest nakonec zašel tak daleko, že již podal žalobu na Komerční banku a ke stejnému kroku se schyluje také vůči České spořitelně. Je však potěšující, že přesto se čeští spotřebitelé za svá práva bijí samostatně a dosahují prvních úspěchů.

Vstup dTestu je klíčový v tom, že v případě soudní výhry nad bankou by spotřebitelská organizace, stejně jako v Německu, zablokovala účtování poplatků všem klientům žalované banky, tedy z úspěchu by mohli těžit i ti, kteří se do boje s bankou sami nepustili.

Bude zajímavé, jak vše dopadne. Ačkoliv banky správně argumentují, že rozhodnutí německého soudu se v České republice neuplatní, již mlčí o tom, že toto rozhodnutí se opírá o evropské právo, které je závazné také pro nás.

Logika a argumentace Spolkového soudního dvora je univerzální, hranice zde nehrají žádnou roli. Neexistuje relevantní výklad předmětné evropské směrnice, která byla do německého a českého občanského zákoníku přenesena téměř identicky, proč by měli Češi a Slováci svým bankám předmětný poplatek hradit a Němci nikoliv.

Uvidíme, zda to dopadne jako v Německu a dTest odpor bank nakonec zlomí.

Autorův názor nevyjadřuje názor redakce. Více o tématu můžete číst na blogu autora.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].