LEGO: Kostky, které jste ještě neviděli
Příběh firmy, jež se dokázala proměnit rychleji než její zákazníci
I největší skeptici musí uznat, že chytré telefony a tablety jsou přitažlivé. A návykové, dodali by obratem. Je fakt, že kontaktní ovládání nejlepších kousků na trhu postupně dobývá srdce dětí po celém světě. Právě kvůli nim naši potomci odkládají oblíbené hračky a čím dál větší díl zábavy si užívají v digitálním světě. Je tady ale jedna zásadní výjimka – stavebnice LEGO. Lídři ikony dětství několika generací velmi dobře pochopili digitální revoluci a obratně ji využili ve svůj prospěch.
Mimo rodinu
Nejúspěšnější dánská firma, kompletně vlastněná vnukem zakladatele, stála před deseti lety na pokraji krachu. Tržby meziročně klesaly o desítky procent, firma kumulovala dluh a zejména americká konkurence již spřádala plány na převzetí krachující legendy. Potomci zakladatele Oleho Kirka Christiansena, který firmu založil v roce 1932, zatáhli za ruční brzdu doslova v poslední chvíli. Rozhodli se vyklidit prostor a do čela společnosti obsadit profesionály mimo rodinný kruh. Jedním z nováčků ve vedení byl i Jørgen Vig Knudstorp, který se o tři roky později stal generálním ředitelem a je jím dodnes, kdy LEGO expanduje a jeho tržby i zisk vyrážejí dech analytikům a konkurenci, již dánský gigant nechává daleko za sebou. Loni se LEGO stalo nejprodávanější hračkářskou firmou planety a předstihlo americké giganty Mattel a Hasbro, které dětské pokojíky zásobují desítkami druhů hraček a frančíz. S rozšířením sortimentu si dříve zaexperimentovalo i LEGO a svým zákazníkům nabízelo…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu