0:00
0:00
Kultura9. 12. 20224 minuty

Sny v jiné perspektivě: japonská umělkyně maluje v Praze gotického Kafku

Čím českou scénu obohacuje Moemi Yamamoto

Autor: Jan H. Vitvar

Když jsem v červnu uviděl na Akademii výtvarných umění diplomovou práci Moemi Yamamoto, zařadil jsem si ji mezi díla šesti největších talentů ročníku a napsal jsem, že by pro naše umění „bylo vynikající zprávou, kdy by se tu trvale usadila a dál obohacovala jeho kánon takhle originálním způsobem“. Mé přání se začíná po půl roce plnit. Yamamoto v úterý otevřela pražská Bold Gallery výstavu Yume, neboli Sny, která – myslím - japonskou umělkyni katapultuje mezi nejoriginálnější a nepřehlédnutelné autory a autorky naší současné scény.

Autor: Jan H. Vitvar
↓ INZERCE

V létě jsem nebyl jediný, koho její diplomka uchvátila. Malířku hned po výstavě kontaktoval kurátor Radek Wohlmuth, že by s ní rád spolupracoval na samostatné výstavě. Netušil, že souběžně Yamamoto oslovil i majitel Bold Gallery Oldřich Hejtmánek se stejnou nabídkou. Přišlo se na to ve chvíli, kdy se všichni tři v Boldu potkali na dvou nezávisle na sobě naplánovaných schůzkách. „Zamilovali jsme si ji prostě oba dva, aniž bychom o tom věděli,“ říká ke spontánnímu propojení Wohlmuth, který zdůrazňuje, co na obrazech okamžitě rozpozná i laik: „Nikdo tady takhle nepracuje, natož z mladé generace“.

Autor: Jan H. Vitvar

Moemi Yamamoto je sedmatřicet. V rodném Japonsku vystudovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Tohoku, pak pracovala pro firmu, pro niž vytvářela iluzivní malby. Lákalo ji chvíli žít v Evropě, a když se rozmýšlela, které město si vybrat, díky lásce k tvorbě Franze Kafky ji napadla Praha. Město ji okouzlilo, začala se učit česky a vzhledem k tomu, že se chtěla ve své tvorbě posunout dál, přihlásila se na AVU. Dostala se do malířského ateliéru Josefa Bolfa a Jakuba Hoška. „Dřív jsem malovala takové tmavší obrazy, Bolf s Hoškem mi také pomohli s jejich perspektivou,“ popisuje tříletou zkušenost s magisterským studiem autorka, která právě s perspektivou pracuje fenomenálním způsobem.

Autor: Jan H. Vitvar

Kombinuje svéráznou japonskou paralelní perspektivu, kdy se rovnoběžné hrany nesbíhají, s evropskou gotickou plošnou tradicí zobrazení. Vznikají tak pozoruhodné situace, kdy skřínky s přírodninami mají šuplíky odporující přírodním zákonům, okna se očividně nedají zavírat a žebříky vedou do míst, která by měla logicky být níž, než odkud člověk na stupínky vylézá. Scény s podivně mátožnými postavami navíc mají absurdní kafkovskou atmosféru, díky níž je tvorba Yamamoto rozpoznatelná na první pohled.

Autor: Jan H. Vitvar

„Neřeším to geometricky, ale intuitivně,“ vysvětluje autorka, proč má každý její obraz vlastní prostorová pravidla. Někdy se interiér ocitá v exteriéru, jinde je to naopak. Působí to skutečně snově, čemuž na aktuální výstavě napomáhá zařazení rekvizit v podobě opravdových přírodnin, modelu ruky, krejčovské panny nebo stromu v květináči. Iluze přechází do reality, realita do iluze. Pro výstavu Yamamoto namalovala dvacítku nových pláten, ve kterých cituje vlastní sny a kombinuje tempery s olejem či vystřihanými kolážovými prvky. Jak říká, časově to vyšlo zhruba jeden týden na jeden obraz poměrně komorního formátu.

Autor: Jan H. Vitvar

„Okna jsou bez rámů a výplně, takže průhledy do krajiny připomínají spíš obrazy v obraze. Světlo je abstraktní a konstantně rozptýlené. Jeho zdroj prakticky nikdy není vidět,“ uvádí k jejich obsahu kurátor Wohlmuth. S nadsázkou říká, že jde o „oldschoolovou malbu“, ale myslí to v nejlepším slova smyslu. Ke srovnání se v našem prostoru nabízejí klasici jako Pavel Brázda, ze současných umělců Hana Puchová nebo někteří tvůrci art brut, kde se také nehledí na pravidla a trendy. Ke svým vyhlídkám Yamamoto říká, že se jejím rodičům v Japonsku vede dobře, takže se zatím nechystá vracet domů. Pro zdejší scénu, respektive publikum, které se na její výstavu Yume v Bold Gallery může zajít podívat až do 7. ledna, je to jedině dobře.

Autor: Jan H. Vitvar

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].