0:00
0:00
Kultura6. 3. 20175 minut

Jaké to je vyrůstat na hřbitově s duchy a být myším hrdinou

Stojí za to se ještě vrátit ke dvěma komiksům z loňské produkce, které mají spojující prvek i nakladatele: vydalo je Comics centrum a odkazují k velkým prózám světové literatury. První díl komiksové adaptace Knihy hřbitova od Neila Gaimana to dělá přímo, druhý díl eposu Myší hlídka - Zima 1152 od Davida Petersena spíše volně.

Láska k jinakosti

Gaiman je nejen zručný bestsellerista, ale i zdatný obchodník. Málokterá z jeho knih pro děti a mládež se obejde bez komiksové adaptace. Naštěstí si dobře hlídá, kdo jeho prózy do sekvenčního umění převádí. Po zdařilé komiksové adaptaci Koraliny se P. Craig Russell ujal i Knihy hřbitova. Iniciačního románu skládajícího poctu novelám a povídkám Rudyarda Kiplinga vydaným pod souhrnným názvem Knihy džunglí.

↓ INZERCE

Podobně jako Kipling pro postavu malého chlapce stvořil svébytný svět, který by byl ve své reálné podobě pro dítě spíše záhubou. Zatímco Mauglí vyrůstal v péči vlků v indické džungli, domovem Nikdo Owense (zkráceně Nika) se nedobrovolně stává městských hřbitov s milující náručí místních duchů. Gaiman tak Kiplingův zvířecí epos vrací do světa lidí, ale jen zdánlivě.

V rámci pravidel fantasy žánru vytváří svět nový: zalidněný duchy, živými mrtvými, čarodějnicemi a vlkodlaky. Přidává také obvyklou licenci paralelního světa na dosah, podobně jak to předvedl v románech Američtí bohové nebo seriálu Nikdykde. V Gaimanově verzi je chlapcovým ochráncem samotářský Silas nepatřící do světa živých ani mrtvých - a jeho největším nepřítelem člověk Jack, který mu vyvraždil z neznámého důvodu rodinu.

Nik na hřbitově tráví dětství a kapitolu od kapitoly se tak proměňuje i jeho vzhled. Právě to možná stálo za nápadem svěřit vizuál více kreslířům (naopak autorem scénáře je pouze Russell). Pět kapitol a Mezihru zpracovalo sedm autorů, kteří dokázali ovládnout rukopisy natolik, aby výsledek nebyl nesourodý, ale zároveň vtiskl Nikovi v každém věku odpovídající vzhled, mimiku i gesta.

Zvlášť se vydařila třetí kapitola od Tonyho Harrise a Scotta Hamptona, zběhlých kreslířů superhrdinských komiksů, kteří zpracovali asi nejznámější zápletku s Mauglího únosem opicemi do ruin starého chrámu. V Gaimanově pojetí se jedná o nenasytné ghúly, jejichž podzemní říši dýchající hnilobou zmaru zpodobnila dvojice kreslířů vskutku děsivě.

První kniha hřbitovní končí uhrančivým danse macabre, společným tancem mrtvých a živých, který oba břehy světa na chvíli propojí, a smrt se tak připomene jako součást života. Gaiman těmito odkazy opět potvrzuje, že věk čtenářů jeho knih není nutné přesně vymezovat. A podobně je to s pohlavím čtenářů.

Knihy džunglí se do světové literatury zapsaly jako vhodná a doporučovaná četba pro dospívající chlapce. Do češtiny je ale poprvé přeložila Pavla Moudrá, feministka a spisovatelka, která v nich viděla především dobrý příklad lásky dítěte ke zvířatům, jež později přenese na své bližní.  Právě v tomto duchu Gaiman odkaz rozšířil i na ty, kteří se - nehledě na svou odlišnost - mohou stát přáteli na život a na smrt.

Drobní hrdinové

Druhá série oceňovaného dobrodružství Myší hlídky se tentokrát, jak název napovídá, odehrává v zimě. Opět se setkáváme s třemi mušketýry v podobě hlídkařů Borise, Justýna a Straše, které doplňuje bojovnice Sarika a zkušený Čakan. Zima drsně vládne myší říši víc než jiným; podzimní boje ubraly potřebný čas na vytvoření zásob a získání léků - a ty teď zásadně chybí. Nezbývá než se s prosbou vydat do spřízněných měst.

V podstatě jde o klasický příběh cesty plné nástrah a návratu domů, kde mezitím bez ochránců hrozí chaos. Když opomeneme, že se jedná o zvířecí hrdiny, fantasy prvky v druhé knize ustupují ve prospěch dobrodružství. Nekonečná bílá s modravými kovovými odlesky, hluboké závěje nebo přívaly vloček zmítající se v mrazivém vichru nahrávají atmosféře ještě víc než liják a šero prvního „dílu“.

Tu David Petersen opravdu umí, a stejně tak akční scény, kterých je v knize požehnaně. Zápas s neodbytnou sovou, napínavé bloudění v podzimním labyrintu i temná zápletka s travičem z vlastních řad splétají myší hrdinský epos, který zase uhrane především úžasnou kresbou a parádními barvami.

Nejdrsnější roční období dává Petersenovi příležitost rozehrát ještě větší kontrast mezi drobnými hrdiny a krutými nástrahami přírody. Myší hlídka se ale nevzdává a loajálně vůči myšímu společenstvu plní svůj úkol. Petersen míří především na mládež, přesto k jeho poselství by nemuseli být slepí ani dospělí.

Opět se totiž potvrzuje, že větším nebezpečím než přírodní živly a přirození nepřátelé jsou si samy myši se svou touhou po moci. Právě ta dává tušit, že i přes vyhranou bitvu půjde v myším světě (podobně jako v lidském) o nekonečnou válku.

Autorka je spolupracovnicí redakce


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].