0:00
0:00
Kultura30. 1. 20258 minut

Národní divadlo prolamuje mlčení kolem Petra Kellnera

Nekompromisní novinka Privatizace naznačuje, kterým směrem by se mohla naše první scéna vydat

„Tu vyšli jsme a zřeli jsme zas hvězdy,“ cituje herec Robert Mikluš nesmrtelné verše Danta Alighieriho ze závěru první části Božské komedie. Středověký básník se jimi loučil s peklem, aby na své cestě zásvětím vzápětí zamířil do očistce. Stejným směrem se vydává i Mikluš na konci zbrusu nové inscenace Národního divadla s názvem Privatizace. Má na sobě bizarní kostým Mrazíka z legendární televizní pohádky a do očistce nemíří sám: odvádí do něj hereckého kolegu Davida Prachaře, který v novince představuje Petra Kellnera, od jehož tragické smrti zanedlouho uběhnou čtyři roky.

V Národním divadle se očividně děje něco mimořádného. Na zdejší „první scéně“ proslulé opatrnou dramaturgií vyhýbající se kontroverzním tématům je premiérově uváděn příběh nejbohatšího Čecha, který během transformace v devadesátých letech položil základy svého impéria známého dnes po celém světě jako Skupina PPF. Tvůrčí dvojice Petr Erbes a Boris Jedinák, která inscenaci napsala a režírovala, je ke Kellnerově byznysu natolik kritická, že bychom takový angažovaný kus čekali spíš v nějakém alternativním prostoru – v roce 2020 měla ostatně v brněnském Divadle Feste premiéru satirická show Romana Sikory Opravdu živé interview s opravdovým Petrem Kellnerem.

↓ INZERCE

„Národní divadlo by podle nás mohlo a mělo otevírat společenská témata i poněkud provokativním způsobem,“ vysvětluje Petr Erbes, na kterém je poslední lednové úterý během novinářské generálky dva dny před premiérou stejně jako na Borisovi Jedinákovi znát úleva z dokončení náročného zkoušení – ale i očividná nervozita, jak publikum výsledek přijme.

Říkali nám, že to nedozkoušíme

 S nabídkou na spolupráci oslovilo dvojici další autorsko-režijní duo, Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský známí jako SKUTR, kteří v Národním divadle čtvrtým rokem vedou činohru. Erbes (33) s Jedinákem (29) se dali stejně jako jejich o dekádu starší kolegové dohromady během studií na Katedře alternativního a loutkového divadla na DAMU, kde je vedl režisér Jiří Havelka proslulý ohledáváním palčivých společenských témat. Od té doby je to podobně jako jejich pedagoga táhne k autorským inscenacím, v nichž se coby jacísi divadelní dokumentaristé nebo novináři snaží rozkrývat různé události z historie, skrz které vyprávějí o současnosti.

Před šesti lety vytvořili projekt Sametová simulace: Federál. Přímo v budově někdejšího československého parlamentu pomocí autentických projevů komunistických politiků rekonstruovali, co přesně se tu odehrálo během listopadové revoluce. Nejvíc ale Erbesovi s Jedinákem vyhovuje, když své texty skládají z osobních výpovědí lidí, jichž se mohou sami na něco zeptat.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc