Vybralo si ANO za možné spojence Starosty? Podle STAN jde o fámu, kterou nafukuje ODS
Předvolební nervozita stoupá – a ve sněmovně se to začíná projevovat růstem vzájemné nedůvěry
Sněmovní volby jsou ještě hodně daleko, ale už teď můžeme tipovat, že se v příštích deseti měsících budou v české politice stupňovat dva jevy. Veřejně se povedou debaty o tom, kdo s kým by mohl vládnout, a v zákulisí se bude stupňovat vzájemná podezíravost, co kdo aktuálně vede za kampaň a proti komu. Oba tyto jevy se právě teď protnuly v kanceláři hnutí Starostů a nezávislých, kteří jsou v posledních týdnech občas zmiňováni jako nečekaný koaliční partner číslo jedna pro hnutí ANO. Vrcholným představitelům Starostů se to nelíbí a za spekulacemi vidí pro mnohé možná nečekané aktéry.
Podezřelá strategie
Nejdřív pro jistotu připomeňme souvislosti. Starostové si loni na podzim plácli s osvědčeným marketingovým týmem v čele s Michalem Repou a Martinem Burgrem, kteří stojí za úspěšnými kampaněmi Petra Pavla nebo Zuzany Čaputové. V té době se STAN v průzkumech pohyboval na pětiprocentní hranici a nebylo vůbec jisté, zda má hnutí ve vysoké politice budoucnost.
Od ledna začala kampaň a řízenější způsob komunikace (Vít Rakušan od ledna pendluje mezi českými hospodami a po českém venkově), preference začaly růst a dnes má hnutí v průzkumech dvojnásobek toho, co loni touto dobou. Spolupráce s marketéry zatím platí do sněmovních voleb. Předseda Starostů Vít Rakušan si ale v rozhovoru s Respektem spojenectví pochvaloval a rozhodně nevyloučil možnost tuto spolupráci prodloužit. „Budeme to vyhodnocovat. Smlouva je do sněmovních voleb, ale já bych byl určitě rád, kdyby pokračovala,“ řekl.
Prvky změny jsou patrné i mimo hospody a venkov. Jednotný design v růžové barvě, prezentace „liberálních témat“, jako jsou redefinice znásilnění, euro nebo manželství pro všechny, a hlavně omezení rétoriky proti Andreji Babišovi na minimum – ukázka odvedené práce podle interních průzkumů prý straně sluší víc než útoky na soupeře. Změna v komunikaci se nesetkala s pochopením u části vládních kolegů Starostů. Připomeňme, že vše letos v lednu začalo pověstným videem z šatny, kde Rakušan jako volejbalový hráč svým spoluhráčům sdělil, že „tohle (myšleno první polovina vládnutí) nebylo dobrý“ a že to Fialovi řekne.
Proti tomu nejsilnější vládní strana ODS, sešikovaná v koaličním projektu Spolu, marketingu dlouho žádnou zvláštní pozornost nevěnovala. Nebo přinejmenším novým cestám k oslovení voličů. Až do období po krajských volbách, kdy si strana vyhodnotila, že je načase „něco změnit“. Petr Fiala tedy dnes disponuje účtem na TikToku, kde kromě výňatků z rozhovorů zkouší i aktuální trendy, na fotkách sundal sako a do veřejného prostoru vypustil (záměrně) sporné vyjádření o tom, že v případě jeho znovuzvolení premiérem budou v Česku na konci druhého mandátu německé platy. Část koalice si to vysvětluje tak, že teď je ideální čs zkoušet si, co funguje. Po Novém roce už na experimenty moc času nebude.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu