0:00
0:00
11. 12. 20234 minuty

Rozloučení se Schwarzenbergem proběhlo tak, jako by ho sám na dálku dirigoval

Číro, Halík a Duka při oslavě muže, který uměl Čechům říct, co si o nich myslí

Každý, kdo zavítal na neformální část rozloučení s Karlem Schwarzenbergem do Lucerny v centru Prahy, nemohl přehlédnout „Karla s čírem“ – pestrobarevný symbol z prezidentských voleb, který se v Lucerně prodával na tričkách, visel na poutačích a dvojice moderátorů si jej jako logo večera vzala na hruď.

Pro Schwarzenbergovy sympatizanty jde o ztvárnění nonkonformity, kterou kníže v půvabném protikladu se svým šlechtickým původem ztělesňoval, a také vzpomínku na časy, kdy sahal po nejvyšší politické funkci, jaké mohl dosáhnout. A od té doby bylo vždy hezké přemýšlet, co by bylo, kdyby… Tedy kdyby nevyhrál Zeman, ale Schwarzenberg.

↓ INZERCE

Přitom použití punkového Karla pro potřebu nostalgického vzpomínání je spojeno s jistým paradoxem: Karel s čírem byl vytvořen pro kampaň před prvním kolem prezidentské volby, kdy bylo cílem získat nějakých dvacet procent hlasů mladých či městských voličů, na které tahle provokativní forma fungovala dobře. Jenže, jak potvrdí experti na politický marketing, druhé kolo prezidentské volby je zcela jiná disciplína, protože je potřeba přesvědčit víc než padesát procent zúčastněných voličů. Je tedy velmi pravděpodobné, že se na prohře se Zemanem jistou měrou podepsalo i provokativní číro.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc