0:00
0:00
19. 8. 20203 minuty

Červený svetr a iluze ochrany

ČSSD jde na hranu, použije pandemii k předvolební kampani

Když se bojuje o politické přežití, i pandemie může přijít k dobru. V tomhle duchu zjevně uvažovali autoři předvolební kampaně sociální demokracie, když tento týden představili hlavní volební heslo "V krizi vás ochráníme” - doplněné červenou barvou jako vzpomínkou na svetr předsedy Jana Hamáčka, symbol jarní akčnosti, boje proti pandemii.

Blíží se volby a s nimi festival politického marketinku balancujícího mezi divadlem a skutečnou politikou. Bylo by jistě divné, pokud by marketéři ve službách ČSSD nehledali silné momenty vlastních ministrů a nesnažili se je v kampani využít. Srozumitelný je i důraz na ochranářskou polohu, který k levicové straně patří. Přesto na té prvoplánové politicko-ochranářské misi něco provokuje. Už proto, že Hamáčkův červený svetr zdaleka nesymbolizuje jen ochranu.

↓ INZERCE

V letošní březnové a dubnové dny Jan Hamáček skutečně vynikal. Dílem díky štěstí: jeho vládní partner Andrej Babiš vypadal zaskočeně, chvílemi dokonce bezradně. Mistr světa v manažerství najednou působil spíš jako karikatura manažera: u všeho chtěl být, do všeho chtěl mluvit, ale často mu nebylo rozumět. Babišova zmatečnost vynikla nejvíc ve chvíli, kdy Hamáček ignoroval vládní subordinaci a promluvil. O jeho věcných, srozumitelných a chvílemi dokonce vtipných popisech situace se pak všude psalo a voliči si jich tedy asi všimli. Není proto divu, že se sociální demokracie snaží vzpomínky na tuhle slávu oživit a vzít si jí kus i do podzimní volební kampaně.

K tomu je ale třeba říct, že červený svetr vytažený z proviantních skladů ministerstva vnitra evokuje i něco jiného: počáteční zoufalý nedostatek roušek a respirátorů, neprůhledné ministerské nákupy a hlavně ponižující vítání letadel z Číny, která nevozila dar, jak se mohlo z Hamáčkova vystupování zdát, ale draze nakoupené zboží. Hamáčkovy zásluhy navíc spočívaly hlavně v tom, že měl na čínské obchodníky - zřejmě díky pomoci Zemanových lidí - spojení. A pokud Miloš Zeman na jaře Hamáčkovi skutečně pomohl, asi za to ještě bude něco chtít. Hamáček přitom nevyniká otevřeností a zdravým odstupem od hradní party, momentálně kvůli nakládání s dotacemi stíhané justicí.

Možná hlavním problémem předvolební strategie z dílny ČSSD ovšem je, jak Hamáček a jeho strana vytvářejí iluzi, že pouhými politickými rozhodnutími lze někoho “ochránit”. Jistě, špatným rozhodováním se dá hodně věcí zkazit, jak ukazuje případ chytré karantény, ale “ochránit” proti epidemii se musí lidé sami. Svým rozumným chováním, zájmem o věrohodné informace a většími nároky na politiky, než na jaké jsou Jan Hamáček a spol. zvyklí.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].