0:00
0:00
2. 6. 20154 minuty

Podělte se o svá osobní data, je to báječné, říká Google

Technologický gigant chce, aby se s ním lidé cítili bezpečně. Na sbírání údajů to však nic nemění

Google představil nový doplněk pro uživatele svých účtů. Tedy pro ty především, ovšem nejen pro ně. Ať už jste nebo nejste vlastníkem googlovského účtu, na stránce My Account se můžete přehledně podívat, co o sobě firmě říkáte používáním jejích služeb - map, Youtube, emailu či vyhledávání. A co o vás tím pádem údajně vševědoucí, nebo se vševědoucnosti nejvíce blížící podnik vlastně ví.

Jistě, není to zcela převratná novinka; kdo chtěl, mohl většinu dostupných informace už získat, například důkladným zkoumat nastavení svého účtu a prohlížeče. Nová je přehlednost a pohodlí. Tohle nám o sobě říkáte - takhle to funguje - tady to můžete vypnout - a tady si přečtěte, proč byste to neměli dělat, protože nám to pomáhá v naší práci.

↓ INZERCE

Pohodlné rozhraní běžnému uživateli umožní, aby si mnohem snáz udělal pořádek ve svém účtu - což se docela hodí už vzhledem k tomu, kolik různých aplikací a jiných účtů je s tím googlovským propojeno. Ale za druhé a spíš - je to psychologická hra Googlu. Když na svém oficiálním blogu novinku představoval, odvolal se na nedávný průzkum, podle nějž jen necelá desetina lidí Američanů, že má své osobní informace a data “pod kontrolou”. Takže tady to máte jako na dlani, říká Google.

Je pochopitelně zábavné číst si, co si o vás váš osobní kousek serveru myslí. Ale je to také překvapivé. A v této souvislosti si snad můžeme krátce dovolit trochu osobní notu. Tak tedy, na jedné straně jsem téměř ideálním zákazníkem Googlu a jeho vyhledávače: mám telefon se systémem Android a jako pracovní (a v důsledku pohodlnosti po krátkém čase i osobní) počítač používám Chromebook, tedy v zásadě prohlížeč Google Chrome obalený plastem. Cookies nemažu, sledovací roboty registruji, ale nevypínám.

Většina mých aplikací - poznámky, kalendáře či Pocket - je spojená s Google účtem. Ovšem kde mohu, záznamy aktivit vypínám - ani ne tak z bezpečnostních důvodů, proti hypotetickému vědomému sledování či velkosběru dat je volba “vypnout” podle mě beztak bezbranná. Údajně vysněná idea “indiviualizovaného internetu” a vyhledávání je však podle mě nesmyslná, vytváří mentální a zájmové bubliny - a jde proti smyslu internetu.

Autor: ČTK, AP

Výsledkem je že, Google o mně ví překvapivě málo. A to, co si myslí, že ví, jsou často nesmysly. Ví pohlaví, ale to mu sami řeknete. Zatím nebyl schopen odhadnout ani přibližně můj věk. Z cizích řečí trefil angličtinu, ale už nezaregistroval němčinu, polštinu ani ruštinu, přičemž to by mohl už jen z historie navštívených stránek. A co se týče zájmů, tam se nevyhnutelně odráží moje profese.

Kde ovšem brousí do osobních zájmů, dokonale se mýlí. Namátkou: východoasijská hudba? Jízdní kola příslušenství? Celebrity a zprávy z showbusinessu? Střílečky? Kosmetika a makeup? I při upřímném sebezpytu tohle opravdu nejsou oblasti, kde by mě cílená reklama donutila si něco koupit - což je podle Googlu ten jediný důvod, proč si váš profil vytváří. No podívejte se na svůj profil sami, nezbývá než doporučit (to hlavní najdete cestou Osobní údaje a ochrana soukromí - Nastavení reklam - Spravovat nastavení reklam).

A pak ještě jedna důležitá věc: Googlu musíte věřit, že vám říká všechno. Tahle velká a přátelská firma občas s údajným sebepřekvapením zjistí, že zas tak přátelská a férová možná není. Jistě, můžeme se spoléhat na veřejný dohled. České veřejné mínění sice tak obezřetné není, ale bohatě to vyvažuje například obezřetnost německá. A na fungování gigantu se dlouhodobě zaměřuje i Evropská komise. Zda to stačí, je otázka.

Není třeba si nalhávat, že otevřenost firmy by nás měla vést k větší informační opatrnosti a skouposti. Právě naopak, Google nám tím vším přece říká, jak je bezpečné a báječné se o svá data dělit. A na tom se v blízké a možné i vzdálené budoucnosti těžko co změní, tak je naše současná podoba internetu založena.

Všechny své hračky a inovace Google financuje především z příjmů z reklamy, tedy zprostředkovaně ze sběru a zpracování našich osobních dat. Nedávný nápad evropských operátorů blokovat reklamy Googlu byl v několika ohledech hloupý a nedomyšlený (a vlastně předem ztracený). Ovšem nekompromisní reakce Googlu dala znát, že na reklamu si sahat nedá. Bez právníků a tvrdých slov, naopak s úsměvem, ale stejně nekompromisně se Google dál bude snažit zjišťovat o nás, co jen půjde.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].