0:00
0:00
28. 8. 20073 minuty

Kde skončí britské rodinné stříbro?

Ind Ratan Tata by rád obohatil své podnikatelské impérium o prestižní značky aut Jaguar a Land Rover. Obavy, aby se jaguar v jeho rukou neproměnil v lidové vozítko sice nikdo nevyslovil naplno, ale komentátoři se k Tatově prohlášení stavějí vesměs skepticky.

Astronaut

Ind Ratan Tata by rád obohatil své podnikatelské impérium o prestižní značky aut JaguarLand Rover. Ta zpráva vzbudila v médiích podobný rozruch, jako když vyšlo najevo, že si na deník The Wall Street Journal brousí zuby „král bulváru“ Rupert Murdoch. Obavy, aby se jaguar v rukou Ratana Taty neproměnil v lidové vozítko, které bude za pár let otlučené a narvané po střechu kličkovat ulicemi Dillí, sice nikdo nevyslovil naplno, ale komentátoři se k Tatově prohlášení, že má o obě značky velký zájem, stavějí vesměs skepticky. Přitom nemají důvod.

Obě značky patří zatím ještě Fordovi, který se ale už pěkných pár let potácí v krizi a ne a ne se z ní dostat. Nakonec mu došla hotovost, a proto se rozhodl zbavit akvizic, které si pořídil v době, kdy na to měl. A nejsou to jen značky Jaguar a Land Rover. Ford vytvořil celou divizi luxusních značek, nazval ji Premier Automotive Group a zahrnul do ní ještě zvučná jména Aston MartinVolvo. Plánoval, že ročně prodá milion aut, utrží za ně zhruba miliardu dolarů, což by pokrylo dobrou třetinu rozpočtu celého konglomerátu.

↓ INZERCE

Jenže skutečnost byla jiná. Aby Ford co nejdříve naplnil svou optimistickou vizi, naordinoval všem automobilkám své pojetí luxusního vozu. Sluší se připomenout, že jde o Forda, firmu, která proslula lidovým pojetím a pásovou výrobou aut.

Asi největší škody napáchala nová strategie právě u značky Jaguar. Ty tam byly elegantní tvary, nahradilo je neurčité pojetí jako vystřižené z katalogu japonských nebo korejských značek. Ty tam byly ušlechtilé materiály, které musely ustoupit plastům. Byl tu nový jaguar. Jaguar pro masy. To samé se dalo říct o automobilu Land Rover a zmenšenině toho, co kdysi značku proslavilo. Ford ji nazval Freelander, díru do světa s ní ale neudělal. Naopak. Udělal si díru do rozpočtu. A pořádnou.

Jedinou výjimkou je volvo. I to sice vydatně slevilo ze své originality, ale na rozdíl od ostatních značek vydělává.

Proč by měl Ratan Tata napáchat větší škody než Ford? Co když se bude sedmdesátiletý Ind stavět k prestižním značkám naopak tak, jak si zaslouží? Jedině to je totiž může zachránit. Aby byly zase tím, čím bývaly. Pokud by chtěl jen využít technologii, jak naznačují někteří analytici a komentátoři, přišel by ho obchod hodně draho.

Ostatně, podobně je na tom i Rupert Murdoch. K čemu by mu byla prestižní značka, která platí za nejlepší noviny na světě, kdyby měl v plánu z ní udělat bulvár? Myslí mnohem dál. Rozhodně jinak než Ford.

Ať už skončí značky Jaguar a Land Rovere v Indii, nebo v Americe, už nikdy nebudou tím, čím byly. Takový je ale osud všech automobilek, které se vymykaly a vyráběly pro elitu. Značku Ferrari spolkl Fiat, který jej ovšem podobně jako Ford musel později prodat, a podobný osud potkal i Lamborghini.

Prodej obou prestižních značek do Indie má ještě pikantní rozměr, o kterém Britové z pochopitelných důvodů neradi mluví. Po rodinném stříbru totiž sahá člověk z bývalé kolonie. I v tom je Tatův osud podobný tomu Murdochovu. I mediální magnát vždycky byl a v Británii už zůstane přivandrovalcem z Austrálie. A už proto se přece, řečeno rétorikou britských médií, o „dědictví“ nemůže postarat tak dobře, jako rodilý Brit. Ale to jsou jen předsudky.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].