0:00
0:00
Agenda2. 1. 20095 minut

Zlevňovat se chystá jen Student Agency

Ropa je nejlevnější za posledních pět let a s tím klesají ceny také u českých čerpacích stanic. Většina autobusových dopravců se přesto ke zlevňování nechystá.

Astronaut
Ilustrační foto Autor: ČTK

Ani rozhodnutí kartelu OPEC rekordně snížit kvóty pro těžbu ropy nezabránilo v dalším zlevňování černého zlata. Před Vánoci se jeho cena dokonce svezla až pod 35 dolarů za barel, což je prakticky na hranici nákladů na jeho těžbu u největšího producenta, Saudské Arábie. Řada států v čele s Venezuelou, Iránem nebo Ruskem se kvůli levné ropě začíná dostávat do komplikované finanční situace. Druhou stranou mince je zlevňování pohonných hmot, které uvítají všichni motoristé.

↓ INZERCE

Zlevňující ropa se už od června projevuje také na českých čerpacích stanicích. Natural zlevnil z 32 na 23 korun a nafta ubrala desetikorunu na současných 25 korun. Klesající trend by se navíc neměl zastavit ještě alespoň několik týdnů. Logicky se tak nabízí otázka, zda snižující se náklady promítnou do cen také společnosti provozující osobní dopravu. Většina oslovených firem ale svorně říká: zlevňovat nebudeme.

Výjimkou je Student Agency

Redakce Respektu.cz oslovila tři hlavní dálkové dopravce a tři regionální společnosti. „Na dálkových nedotovaných linkách patří mezi hlavní hráče Student Agency a Eurolines. Snaží se také Asiana, ale ta je spíše vidět, než že by byla skutečně největší,“ určila pro Respekt.cz hlavní hráče na trhu Dagmar Braunová ze serveru busportal.cz. Regionálně největšími firmami jsou ČSAD autobusy Plzeň, ICOM transport a Veolia Transport.

Jediná společnost Student Agency se chystá promítnout nižší ceny pohonných hmot do cen jízdného. „Plánujeme zlevňovat k 1. březnu. Reagujeme takto se zpožděním, protože musíme kompenzovat naše ztráty dva až tři miliony měsíčně. Na drahou ropu jsme reagovali také později, protože jsme chtěli mít jistotu, že to není krátkodobý výkyv,“ prozradil Respektu.cz majitel Student Agency Radim Jančura. Jak moc jízdné zlevní, zatím Jančura neví.

Společnost Eurolines se k ničemu podobnému nechystá. „Na spoustě destinací panuje velká konkurence, takže jsme v prvním pololetí nebyli schopni promítnout zdražující se ropu do cen jízdenek. Nemáme žádné palivové příplatky. Proto ani teď nebudeme na zlevňování pohonných hmot reagovat,“ uvedl pro Respekt.cz jednatel Milan Tuháček. Podobně to vidí Asiana. „Zlevňování neplánujeme. Když šla cena ropy nahoru, tak jsme zdražovali jen mírně,“ vysvětlil Respektu.cz důvody ponechání současných cen Roman Ondráš z marketingového a obchodního oddělení Asiany.

Levnějšího jízdného se zřejmě nedočkají ani cestují na regionálních linkách. „Naše společnost nechystá žádné úpravy jízdného na svých autobusových linkách,“ řekla pro Respekt.cz Lenka Dostálová z ICOM transport. Společnosti Veolia transport a ČSAD autobusy Plzeň na naše dotazy neodpověděly.

Krize se nás zatím nedotýká

Dopravci se vesměs shodují v tom, že světová finanční krize a s tím spojené ekonomické problémy Česka se zatím do autobusové dopravy nepromítají. „Dálková osobní doprava krizí neutrpí, naopak. Postižena bude kamionová a zájezdová doprava, ale pravidelné linky naopak můžou posílit. Auto bude pro mnoho lidí luxus,“ myslí si například Jančura ze Student Agency. Podle Milana Tuháčka z Eurolines zatím uplynula příliš krátká doba na to, aby Češi změnili své chování. „O Vánocích mají autobusoví dopravci po létě druhou špičku, ale v polovině ledna se ukáže, jaké dopady to bude mít,“ předpovídá.

Všichni oslovení dopravci ponechávají zatím počet linek a spojů přibližně na stávající úrovni, nebo je upravují podle pravidelného ročního plánu. Kvůli krizi zatím žádná opatření neprováděli. To se ale může brzy změnit. Student Agency už nyní plánuje omezit počet denních spojů na Slovensko z 9 na 8, protože očekává pokles Slováků dojíždějících do Česka za prací. „Naopak budeme rozšiřovat naše spoje do západní Evropy. Očekáváme, že Češi budou chtít více pracovat na západě,“ tvrdí Jančura. Tuháček ale naopak očekává, že se počet Čechů pracujících v zahraničí sníží.

Dráhy zdražují

Železnice bude i přes pokles ceny pohonných hmot dražší. České dráhy totiž od poloviny prosince zvýšily téměř veškeré své produkty. Zdražilo základní jízdné, zákaznické karty, snížily se slevy pro studenty. „Máme nasmlouvané ceny dodavatelů dopředu. Navíc ceny našich jízdenek nestojí jen na ceně ropy, ale i elektřiny. A cena elektrické energie jde naopak nahoru,“ vysvětlil pro Respekt.cz tiskový mluvčí Českých drah Radek Joklík. České dráhy si zdražením jízdného také dorovnávají zpětně zvýšení DPH, které platilo od začátku minulého roku.

Horší ekonomická situace se ještě v osobní železniční dopravě neprojevila. „Je to předčasné. Zatím to dopadá jen na nákladní dopravu,“ tvrdí Joklík. Drahám by ale krize mohla paradoxně pomoci, protože budou lidé podobně jako u autobusů více zvažovat cestování hromadnou dopravou. „Samozřejmě to souvisí se zkvalitňováním našich služeb, o což se snažíme. Nejde ale skokově obměnit vozový park, když byl 40 let zanedbáván,“ stěžuje si Joklík. Obavy z krize ale přesto na dráze mají. Bojí se, že by vláda a krajské samosprávy mohly sáhnout v honbě za úsporami na dotace směřující právě na železnici.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].