0:00
0:00
Externí hlasy22. 5. 20143 minuty

Halíkův dopis nejen muslimům

Těhotné křesťanky v Súdánu bychom se měli zastat my jako společnost

Demonstranti u německé ambasády v Chartúmu
Autor: Globe Media /  Reuters

Tomáš Halík vyzval české muslimy, aby se zastali těhotné křesťanky, kterou v Súdánu odsoudili k trestu smrti a ke 100 ranám bičem za to, že se odmítla vzdát své víry a konvertovat k islámu. To je nesporně silný, svým způsobem nečekaný apel od čerstvého držitele Templetonovy ceny, která je nazývána nobelovkou za náboženství. A jestli někdo má morální oprávnění žádat po představitelích našich muslimů jasnou odpověď, pak teolog Halík, jenž veřejně protestoval proti necitlivému zásahu policie v pražské mešitě. 

První odezva na Halíkův dopis, s níž přišel představitel českých muslimů Muneeb Hassan Alrawi, byla vstřícná: „Apel na vládu je možný. Pana profesora si vážíme, a jeho výzvu podporujeme.“ To je jasná, neuhýbavá řeč. Stejně jako Alrawiho úvaha, že rozsudek nad nebohou ženou padl podle výkladu, který „odporuje dalším zásadám islámu, které říkají, že nebude docházet k žádnému donucování k náboženství“. Věřme, že prohlášením vstřícnost českých muslimů k Halíkově apelu neskončí. Že Ústředí muslimských obcí dopis v tomto duchu zformuluje, zveřejní v českých médiích a pošle vedení súdánského státu.

↓ INZERCE

Samozřejmě, že nám tato reakce nedá vyčerpávající odpověď, jak smýšlí zhruba dvacet tisíc lidí, kteří se u nás hlásí k islámu. Jsme odkázáni na naše odborníky na islám, kteří vesměs tvrdí, že čeští muslimové, jichž je u nás ve srovnání se západními zeměmi mizivý počet, patří - řečeno slovy arabisty Luboše Kropáčka - k "moderní, přívětivější variantě islámu.“

Jistě bychom pak tedy chtěli z úst autorit tuzemské muslimské komunity slyšet i ujištění, že považují v souladu s Ústavou svobodu náboženství a projevu za nezpochybnitelnou. A že mučení a trest smrti za náboženské přesvědčení shledávají - jak píše Halík - „barbarstvím, které odporuje všem zásadám spravedlnosti a milosrdenství.“ Není to ale také tak, že chceme po muslimech, aby odsoudili něco, vůči čemu jsme sami zůstali jako společnost neteční?

10 svetoobcan halik foto reuters RTR3P6JF Autor: Globe Media / Reuters

Veřejnou debatu nad perzekucí ženy, již Amnesty International označila za vězeňkyni svědomí, rozpoutal až Halíkův dopis. Kolik z nás ji podpořilo podepsáním petice, kterou Amnesty International vyvěsila na její podporu? Kolik médií v Česku zveřejnilo upozornění na tuto petici a burcovalo veřejné mínění proti zlu, jakého se dopouštějí súdánské úřady?

Stejné nebo ještě krutější státní zločiny se udály v Tibetu, kde se Číňané systematicky pokoušejí zničit dávnou kulturu. Všichni víme o veřejných popravách a o hrubém a odporném porušování lidských práv. K těm nejméně drastickým patřilo odvlékání dětí do oddílů nucených prací nebo za „převýchovou“ do čínského vnitrozemí, věznění nevinných občanů a smrt tisíců mnichů a mnišek v koncentračních táborech.

A přece se našel v této zemi premiér, který mluvil o nebezpečí „dalajlamismu“ pro náš obchod s traktory nebo kdoví s čím. A přece náš současný ministr zahraničí podepsal v Pekingu prohlášení, v němž se zavázal za Českou republiku, že nebude podporovat nezávislost Tibetu v jakékoliv formě.

Ano, požadujme po muslimských představitelích, ať veřejně odsoudí zvěrstva islamistů nejen v Súdánu, ale kdekoliv na světě. Ovšem pak bychom také měli chtít po našich politických představitelích, ať důsledně protestují proti násilí v Tibetu i jinde. A ať Lubomír Zaorálek odvolá svůj podpis na pekingském protokolu.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].