Dnes vás odveze doktor Chocholoušek
Polský podnikatel neprovozuje taxi, ale pojízdné terapie
Proč nemáte taxikářskou licenci?
Protože nejsem taxikář.
Vozíte lidi po městě automobilem za peníze, takže jste taxikář.
Nejsem. Vozím je lokovozem a ne automobilem a jsem pojízdný psychoterapeut.
Tohle celé, ještě jednou.
Jsem pojízdný psychoterapeut a tohle je můj lokovůz. Vlastně pojízdný gauč. Místo, kde se cítíte psychicky v pohodě a přitom projíždíte svými oblíbenými místy. A na jednom z nich vystoupíte.
Jaká pohoda? Vždyť jste půl cesty plkal.
To bylo aktivní naslouchání.
A druhou půlku mlčel.
To bylo akceptující mlčení.
A máte taxametr.
To není taxametr, ale měříc terapeutických impulsů. Když to děláte pořádně, jako já, vychází to zhruba jeden impuls na půl kilometru.
Myslíte si, že mám nějaký problém?
Každý má problém, ale takhle na první pohled se nezdáte.
Proč jste mě tedy svezl?
Tak, občas se přihodí, že svezu někoho vyrovnaného. Sporadicky. Navíc trocha terapie nikdy nikomu neuškodí.
Podobný rozhovor se zřejmě odehrál mezi dopravním inspektorem města Lodže a taxikářem firmy DeDrive. Tedy, taxikářem - o to je právě spor.
Loni v Lodži radní zakázali jako živnost „občasný převoz osob“, což byla v podstatě administrativně méně náročná taxislužba. Dawid Kawecki, jehož firma DeDrive právě takový občasný převoz provozovala, na přerod v běžnou taxislužbu neměla peníze. Anebo ano, ale chtěla ušetřit.
Zvolil tedy jinou cestu. Nechal svá auta certifikovat jako pojízdné terapeutické vozy. U organizace Evropské psychoterapeutické sdružení, jež jako jediná v Polsku podobné certifikáty uděluje, prezentuje se jednou poloprázdnou facebookovou stránkou - a vznikla shodou okolností v době, kdy v Polsku padl zákaz občasných převozníků.
A tak teď po Lodži jezdí na sedmdesát psychoterapeutů v docela obstojných stříbrných mercedesech. Což je důležité, neboť certifikát je možné vydat pouze vozům, které jsou „v dobrém technickém stavu, uvnitř čisté a pěkně vypadají, protože jde o psychický komfort cestujícího, který se nemusí bát, jestli dojede do cíle“. A to se tedy cestující nemusí.
Pro živnostenskou vynalézavost ale nemají pochopení lodžští úředníci, kteří DeDrive ženou k soudu, protože Kawecki podle nich jednoduše podvádí. Jestli prohraje, držíme mu palce do dalších výbojů - volné jsou bezpochyby ještě pojízdné pekárny (se sazbou rohlík po osmadvaceti korunách za kilometr) či mobilní odpočívárny (pochopitelně s měřidlem šlofíkových impulsů).
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].