Ukazuje Michelangelova malba mozek, jak tvrdí seriál Westworld? Nebo je to děloha?
Dějiny umění skrývají hádanky a překvapení, na které by i Dan Brown byl krátký. Ve finále seriálu Westworld, právě když se v zábavním parku odehrává krvavá vzpoura robotů hrajících obyvatele divokého Západu, uštědří jeho zakladatel jedné z androidek přednášku o Michelangelově tvorbě. Sdělení samo není příliš podstatné: tvůrci seriálu pravděpodobně zamýšleli něco ve smyslu, že vědomí je ten největší dar, který můžeme přijmout nebo dát. Jde především o to, na co upozorňuje - tedy na čem to Bůh v Sixtinské kapli vlastně sedí, píše server Verge.
Myšlena je nejznámější stropní scéna stvoření Adama, či snad jeho nadání jiskrou života a intelektem. V moment zachycený malířem se Adam a Stvořitel k sobě natahují, přičemž Bůh se svou andělskou ekipou přilétá v podivně nafouknutém rudém závoji. Celý útvar nápadně připomíná lidský mozek. Respektive lidský mozek, jak by byl vidět, kdyby se nám podařilo rozseknout lidskou hlavu čistě a přesně na půl. Podoba je opravdu značná, i vlající zelené girlandy jsou jako tepny, které skutečný mozek vyživují.
To už je nicméně známá věc. Gynekolog Frank Lynn Meshberger s tímto přirovnáním, postřehem či klamem přišel před pětadvaceti lety. Je tu ovšem i oponentní verze. Její autoři jsou rovněž gynekologové, ale zůstávají blíž svému řemeslu. Dokládají, že útvar, na kterém Bůh přilétá, či se jen vznáší, není mozek, nýbrž zcela a jednoznačně děloha. Boží prst je pak ve skutečnosti chytře zamířené děložní hrdlo. A celá scéna je tedy metaforicky zachycený porod.
Takže maloval Michelangelo spíše mozky, nebo dělohy? Nebo oboje najednou? Je to ještě komplikovanější. Byly zaznamenány případy, kdy nefrologové viděli v malbách na zdech Sixtinské kaple několik ledvin. Ale samozřejmě se pořád nabízí i banální podezření, že Michelangelo před pěti sty lety namaloval prostě jen boží róbu…
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].