Hrášek, nebo kaši? V německé experimentální školce nastolili demokracii
O zajímavém experimentu píše německý deník Süddeutsche Zeitung. Školka ve městě Pinneberg v severoněmeckém Šlesvicku-Holštýnsku na první pohled vypadá jako běžné zařízení péče o děti. Jenže tady mají caparti mnohem větší slovo v tom, za jakých podmínek ve školce pobývají a co tu dělají.
Jednou týdně se učitelé s dětmi sejdou a nechají je, aby samy rozhodly kupříkladu o podobě trávení volného času, ale i o tom, jaké jídlo budou následující dny jíst či jaké hračky by měla školka zakoupit na hřiště. Hlasuje se barevnými kamínky, které děti umisťují do krabic reprezentujících různé možnosti - třeba příchuť dortu, který jim uchystají v kuchyni.
Děti si také mohou vybrat svého zástupce, a to v anonymním hlasování. Pokud vám to připomíná parlament, nejste daleko od pravdy – a ne nutně proto, že dospělí členové parlamentů svým chováním tříleté děti často připomínají. Učitelé experimentální školky, která vznikla teprve letos v lednu, říkají, že tímto způsobem chtějí dětem od útlého věku ukázat a vysvětlit demokratický proces.
Pomoci by v tom měla i „dětská ústava“, která obsahuje sedm základních práv předškoláků, ale zároveň jasně vymezuje limity jejich vlivu. Rozhodování o tom, zda ten který prcek potřebuje plíny, tedy zůstává dále v rukou dospělých.
Demokratická školka samozřejmě vzbuzuje údiv a otázky, zda tato cesta nepovede k chaosu a špatně živeným dětem, které se budou od rána do večera ládovat čokoládou. Ředitelka školky Ute Rodenwald ovšem připomíná, že stejně jako v demokratickém rozhodování, i tady existují limity. K obědu dostanou předškoláci rybí prsty, ať už si jako přílohu vyberou bramborovou kaši nebo hrášek.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].