0:00
0:00
Denní menu27. 6. 20173 minuty

Blíží se kolaps individuálního vlastnictví automobilů

Když nasedáte do letadla, vnímáte, zda poletíte boeingem nebo airbusem? Tohle je podle deníku the Financial Times budoucnost automobilové dopravy: spíše než to, do jaké značky automobilu se lidé soukají, je bude zajímat, zda jedou s Uberem, Lyftem nebo … nebo třeba Volkswagenem, ale nikoliv s typem auta, nýbrž provozovatelem přepravních služeb se specifickou cenovou nabídkou.

Zatímco se střední Evropa proměnila v centrum výroby automobilů (Slováci jich vyrobí nejvíce na světě v přepočtu na počet obyvatel), celé průmyslové odvětví čeká v dohledné době radikální proměna. Jedna věc jsou nové pohony, elektromotory například zcela promění požadavky na „know-how“ a dnešním motorářům, kteří se své stále složitější pohonné jednotky učili zlepšovat desítky let, budou jejich znalosti náhle celkem k ničemu; elektromotory jsou mnohem jednodušší a těžiště konkurence se přesouvá k „chemikům“ pracujícím na bateriích.

↓ INZERCE

Zcela jiná věc je, jak se budou auta vlastně používat a nabízet. „Přizpůsobit se změnám v požadavcích spotřebitelů je jednou z klíčových výzev dnešních předních světových výrobců,“ píší FT. „Osobní vlastnictví automobilů se podle předpokladů bude snižovat a celé odvětví se díky tomu mění v souboj se softwarovými firmami o to, kdo vytvoří nové ekosystémy, jež budou autonomní, propojené, elektrické a sdílené."

V roce 2030 by mělo být v osobním vlastnictví pouze 40% automobilů.

Tradiční souboj firem jako Mercedes vs BMW se tak proměňuje v konkurenční boj typu Volkswagen vs Apple. Výrobci aut to rozhodně v tuto chvíli nemají jednoduché, promáchnout tu správnou technologii nebo přístup může skončit katastrofou (viz Nokia). Bojuje se tak na mnoha frontách najednou: Ford a General Motors masivně investují do vývoje autonomních vozidel, zatímco Toyota a Nissan jsou zaklesnuté v souboji o co nejlepší elektrický pohon.

Vznikají nová spojenectví: BMW se dalo dohromady s izraelskou firmou Mobileye a americkým Intelem, Mercedes se pokouší auta/roboty vyvinout sám. Hledají se nové přístupy, jak auta sdílet: BMW zkouší v Americe aplikaci, jež umožňuje majitelům automobilů půjčovat své vozy jiným uživatelům (FT mluví o „Airbnb pro auta“), Mercedes provozuje něco podobného v Německu, a nikoliv pouze pro svou vlastní značku aut.

Celkem velký ohlas nedávno ostatně vzbudila studie think-tanku RethinkX, podle nichž automobily nabízené jako služba budou již v roce 2021 čtyři až desetkrát levnější v přepočtu na ujetou míli než auta, která nám všem většinu času sladce pospávají v našich vlastních garážích. Minimálně ve Spojených státech se tak předpokládá kolaps individuálního vlastnictví automobilů. V roce 2030 by mělo být v osobním vlastnictví pouze 40% automobilů (tahle vymoženost se bude přesouvat z měst na venkov), ale dohromady najedou pouze 5% odjetých kilometrů. Think tank se přitom do svých výpočtů pokouší zapracovat i očekávanou konzervativní odezvu spotřebitelů včetně lásky k řízení a obav z novinek.

V novém světě tedy bude Mercedes nebo Volkswagen - budou-li existovat -  znamenat spíše než zbrusu nový auťák nějakou formu předplatného nebo tarifu na dopravní službu. Z BMW se stane (s trochou nadsázky) třeba takový T-Mobile, který ještě nepřestal vyrábět i nějaké ty telefony.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].