Středula: Nehodlám Andreji Babišovi nijak umožnit cestu k postu prezidenta
Odborářský šéf zahájil horkou fázi kampaně. Chce přesvědčit nerozhodnuté voliče a vzít příznivce šéfovi ANO
Přebrat podstatnou část těch, kteří jsou zatím rozhodnutí dát v prezidentské volbě hlas Andreji Babišovi, a přesvědčit podstatnou část nerozhodnutých voličů – to je úkol, který si aktuálně dal šéfodborář a prezidentský kandidát Josef Středula se svým týmem. Do voleb zbývá bez vánočních svátků, kdy se politika do obýváků příliš nedostává, asi měsíc. A Středula ve středu v pražském Autoklubu veřejnosti sdělil, jak ho chce před prvním kolem využít.
„Pokud je to potřeba, jsem tvrdý vyjednávač, pokud je to potřeba, jsem i psycholog či oponent, ale také jenom člověk, který má své emoce,“ představil předseda ČMKOS sám sebe na úvod tiskové konference. V rámci ní pak prezentoval svůj prezidentský program, resp. „vizi prezidentství“. Tu zabalil do zkratky 5P: právo na důstojnou mzdu, na teplo a energii, na bydlení, na zdraví a právo na internet a mobilitu. Na námitku, že to připomíná spíše odborářská hesla nebo program do sněmovních voleb, odpovídá, že i prezident má cesty, jak k tématům promlouvat. „Prezident je člověk, který má právo chodit na jednání vlády, Parlamentu a jsou povinni mu dát slovo. Možná už jsme si odvykli na aktivního prezidenta,“ vysvětluje s tím, že má mimo jiné v plánu být protiváhou ke stávající vládě Petra Fialy.
Ve své vizi prezidentství nezmínil, jak se bude stavět k zahraniční politice. Následně upřesnil, že by si nepřál duální zahraniční politiku a snažil by se s vládou hledat na její podobě shodu. „Středula je pro setrvání v EU, pro setrvání v NATO, stejně jako pro aktivní roli v OSN a v dalších organizacích, které jsou pro ČR významné,“ dokreslil svou zahraničně-politickou orientaci na tiskové konferenci, které se se zúčastnila také jeho manželka Dana Středulová.
Jenže k naplnění oné vize má při současných preferencích hodně daleko. Poslední šetření agentury Ipsos mu vyměřilo 3,1 procenta, Data Collect s Kantarem čtyři procenta a Median sedm procent (jeho poslední průzkum byl však zveřejněný už před měsícem). Do karet mu nehraje ani vstup Andreje Babiše do prezidentského klání - už z předešlých průzkumů vyplývalo, že oba kandidáti mají největší podporu u podobných voličských skupin, zejména u starších lidí. A právě o ně bude s expremiérem bojovat.
„Já se nemusím tvářit jako marketingový produkt - jednou se někdo tváří jako přítel minulého režimu, jednou jako přítel současného. Já takové myšlenkové převraty nemám. Jsem přesvědčen, že to bude stačit,“ vysvětluje Středula na dotaz, jak chce Babišovy voliče přetáhnout na svou stranu.
Druhou skupinou, kterou by odborář rád oslovil, jsou nerozhodnutí, resp. váhající voliči - a podle průzkumů do poslední chvíle váhá s tím, komu dát hlas, až pětina lidí. Na dotaz, jak by to rád udělal, jen odpovídá obecně, že tím, „co je možné“. „Jednak chci využít debat, jednak chci využít sociální sítě, vnější reklamu, pokud ta možnost bude, a samozřejmě chci mezi lidi,“ vypočítává.
Právě debatám pak přikládá zvláštní význam. „Věřím tomu, že tam bude největší možnost porovnat kandidáty, co si myslí a co už je marketing, do jaké míry je to důvěryhodnost a do jaké hra na získání voličů,“ říká. Jak se chce ale v debatách srovnávat s Andrejem Babišem, když do nich expremiér nechce chodit? „Věřím, že si volič sám vyhodnotí, když se někdo debat bojí,“ říká.
Vedoucí trojice Babiš-Pavel-Nerudová je však v preferencích o velký kus před ostatním a množí se tak dotazy na „druhou“ trojici Fischer-Hilšer-Středula, zda z volby neodstoupí, aby netříštila antibabišovské hlasy. „Neodstoupil bych, protože bych uhladil cestičku jednomu kandidátovi, a tím je Andrej Babiš. A to neudělám,“ řekl už před měsícem Středula na tento dotaz. A za tím si stojí i teď. „Ano, to nebyla vymyšlená věta, ale naprosto jednoznačný strategický přístup,“ vysvětluje. „Nehodlám Andreji Babišovi jakýmkoliv způsobem umožnit cestu k postu prezidenta.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].