Jak dostat k Rusům pravdu? Pět hvězdiček a krátký vzkaz přes Google Maps
Češi zkoušejí prolomit informační blokádu přes vzkazy v recenzích na ruské restaurace
Pavel Nešpůrek v normálních časech obchoduje s polodrahokamy, v Brně je nabízí v malé prodejně s trefným názvem Kamenný obchod. Nakupoval je i v Rusku. Minulý týden s tím na protest proti válce přestal, ale při sledování zpráv z Ukrajiny dospěl k přesvědčení, že je třeba podniknout ještě něco víc. Jeho živnost ve válečných časech tak jako tak moc nekvete, a tak místo peněz za zboží začal do Ruska posílat nenápadné vzkazy o tom, co se na Ukrajině opravdu děje.
Na Google mapách přes počítač brázdí napříč ruskými městy a do recenzí na tamější restaurace, hotely, muzea, rozhledny a nejrůznější pamětihodnosti píše v azbuce vzkazy tohoto typu: „Prosím zastavte invazi na Ukrajinu, za 5 dní války už zemřelo 5000 ruských vojáků. Je to zbytečné. Prosím běžte protestovat proti bombardování a palbě vašich raket na civilní cíle. V Kyjevě a Charkově umírají děti po ostřelování obytných domů. Nedovolte, aby se Rusko stalo symbolem zla pro celý svět. Prosím zastavte agresi.“
Tento text i s podrobnějším návodem – tedy třeba s tipem, že je dobré k recenzi přidat fotku z válečné zóny nebo pět hvězdiček, aby byla lépe vidět a všiml si ji třeba i ruský provozovatel podniku – Nešpůrek zveřejnil už v pondělí na svojí facebookové doméně „Problémovej kluk“ a podle odezvy v diskusi i podle zmínek v recenzích zjevně inspiroval další lidi.
Pro něj byl inspirací reklamní expert Jakub Horák, který s nápadem navrtat se do recenzí přišel nejspíš v Česku jako první. Nápad pak sdíleli i další lidé, kteří mají na Facebooku solidní postavení, třeba Mikuláš Minář.
Výsledek vypadá třeba takto. „Přišlo mi to lepší než jen sedět a sledovat zprávy,“ shrnuje jeden ze svých motivů Nešpůrek. Není sám, u moskevských restaurací a hotelů už často naráží na to, že podobný vzkaz Rusům zanechal před ním někdo další. Stejnou taktiku viděl i na konkurenčním ruském portálu Yandex. Sám se už věnuje dalším ruským městům.
Soustředí se hlavně na tzv. lepší hotely a restaurace, kde kvůli zahraniční klientele tuší větší zájem o Google Maps ze strany majitelů. Na ně cílí, protože je považuje za bohatší vrstvu, která může mít v Rusku i větší vliv. Ze stejného důvodu cílí i na bohatší ruské zákazníky, u kterých vidí větší naději, že by je mohl podnítit ke snaze najít si o válce i něco jiného, než je k dispozici z oficiálních ruských zdrojů.
Slabina akce je v tom, že neexistuje vůbec žádná zpětná vazba ani jiná možnost, jak zjistit, jestli vzkazy padly aspoň někde na úrodnou půdu. Na recenze u restaurace nikdo z podstaty nereaguje. Výhoda podle Nešpůrka naopak je, že provozovatel podniku nemůže recenzi ani sám smazat – musel by o to požádat v Googlu a vyřízení stížnosti prý může nějakou dobu trvat.
V úterý Nešpůrka zviklala zpráva, že Google Maps novější recenze maže, která k němu doputovala v rámci diskusí na Facebooku. Sám však zatím svoje starší vzkazy pořád vidí, a tak v psaní vzkazů pokračuje. Nejistý výsledek ohledně reálné odezvy v Rusku se snaží kompenzovat tím, že vzkazy už do recenzí vkládá mechanicky a rychle – tempem kolem dvou až tří za minutu. „Pochybuji, že to neviděl nikdo. Takže věřím, že to stálo za to,“ uzavírá mladý živnostník a jde v informačním boji pokračovat – tentokrát směrem do Voroněže a dalších příhraničních oblastí, kde spoléhá na to, že si lidé díky obchodním nebo rodinným vazbám směrem na Ukrajinu budou schopni jeho upozornění lépe ověřit.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].