0:00
0:00
Vzdělávání23. 1. 20152 minuty

Proč vidí Chládek v domácím vzdělávání líheň extremismu

Populismus ministra školství dosáhnul další významné mety

Lucie a Radek Suchých Groverovi učí svých pět dětí doma v malé podkrkonošské vesnici
Autor: Matěj Stránský

Vzhledem k tomu, že tu máme i extrémní světonázory, tak opravdu to (domácí vzdělávání) může být v této politické situaci nebezpečné. My nabízíme alternativu, že to pilotní ověřování, které bylo na sedmi školách, rozšiřujeme na 19 škol. Takže v každé lokalitě bude v dostupnosti škola, která může nabízet tento typ vzdělávání, a máme to pod kontrolou.

Právě v těchto týdnech se v poslanecké sněmovně schvaluje novela školského zákona a je to dosti lítý boj.  Kromě jiného se v ní ministr školství a poslanci dohadují, zda do něj po patnácti letech ověřování máme zařadit i domácí vzdělávání jako běžnou součást systému.  Marcel Chládek je proti, domácí vzdělávání ze zákona vyškrtnul, poslanci ho tam zase vrátili. A ministr kontroval v rozhovoru pro Český rozhlas onou větou citovanou v úvodu. Využívá situace a naznačuje, že něčeho takového by mohli zneužít extrémisté. Jde o populismus mimořádně hrubozrnný.

↓ INZERCE

Za prvé, domácí vzdělávání u nás existuje patnáct let a týká se průběžně spíše stovek dětí. Obvykle těch rodičů, kterým na jejich vzdělání mimořádně záleží, případně jejich dítě má nějaký fyzický hendikep. Domácí vzdělávání na prvním stupni se jednoznačně osvědčilo -  včetně toho, že se nepotvrdily obavy ze sociální izolace dětí. Na druhém stupni je zatím zcela minoritní. O tom, že by ho zneužívali extremisté, nic nenapovídá; pokud tedy za takové nepovažuje ministr vyhraněné katolíky. Ti poměrně často vzdělávají své děti doma.

Za druhé. Celá Chládkova věta odhaluje účelovost takového argumentu. Prostě jsme vystrašení extrémním islamismem, a tak více slyšíme na to, že by extremisté mohli něco zneužít. Ve skutečnosti nejde o nic jiného, než aby domácí vzdělávání prostě jen nebylo v zákoně. A ministr, kterému není domácí vzdělávání po chuti dlouhodobě, sáhl po podpásovém argumentu, jenž byl po ruce. Z hlediska nebezpečí extremismu není rozdíl v tom, jestli budou tuto službu nabízet všechny školy nebo těch devatenáct.

A trocha ironie nakonec. Extrémní světonázory se dají zcela neproblematicky a s velkým účinkem vyučovat i na běžných školách. Například komunismus. S tím máme docela nedávnou zkušenost.  Vlastně je z hlediska přehlednosti té debaty hezké, že nejhlasitěji odmítají domácí vzdělávání právě poslanci KSČM.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].