Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Kultura

Divné kouzlo pana Omasty

Přední osobnosti české avantgardy se vesměs narodily počátkem minulého století, ale stá výročí jejich narození nebyla v uplynulých letech slavena nijak okázale. Rozpaky budilo hlavně jejich nadšené komunistické angažmá, s nímž se některé po roce 1948 hladce podřídily podmínkám stalinismu a využily je – občas i dost nechutně – k budování kariér. Dobrodružná tvořivost, s jakou avantgarda razila v meziválečném období cestu nové senzibilitě, nicméně dodnes fascinuje a rozhodně se nedá mlčky obejít. Otázka, jak pohlížet na obdivuhodně nadané umělce, kteří se zapletli s totalitním režimem, vyvstala loni nejvýrazněji v souvislosti s jubilejními oslavami E. F. Buriana, skvělého divadelníka a muzikanta, ale později také prominenta temné gottwaldovské éry. Další příležitost k podobné debatě nabídla na podzim výstava výtvarných prací básníka Vítězslava Nezvala v Olomouci a nejnověji velká retrospektiva Adolfa Hoffmeistera v pražském Domě U Kamenného zvonu (do 20. 2. 2005).

Všestranný profesionál

K oběma výstavám byly vydány knižní publikace, které lze vnímat jako celkem solidní východiska k úvahám o rozporných osudech obou umělců. Ta nezvalovská sleduje okrajovou tvorbu, které se básník věnoval více méně diletantsky z tvůrčího přetlaku, a navenek působí spíš jako příležitostná kuriozita. Olejomalby jednoho z nejmocnějších velmistrů komunistické kulturní fronty jsou prostinké a neumělé, díky tomu však překvapivě odzbrojující, a jeho fotografie…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].