Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Kultura

Krásný nový svět

Čím je kinematografie historicky starší, tím spíš se zdá, že se snižuje její mentální věk. Film mládne a jeho jazyk se stává stále důvěrnějším a omezenějším právě pro jednu čím dál mladší věkovou vrstvu, která však tvoří jeho konzumentskou většinu. Neobyčejně se přitom zvýrazňuje význam vnějšího „stylu“ - oněch poznávacích znamení spočívajících v klipové dynamice, rychlosti střihu, důležitosti hudby a strojového rytmu, v používání mimoverbálních prostředků, klanových a generačních sloganů. Tento „sloh“ přitom není vkladem individuality a jedinečného vidění tvůrce, tedy režiséra, jak tomu bylo za klasických, řekněme bunuelovsko-felliniovských dob. Spíše je vyjádřením kolektivního klimatu doby, jež ale nevzniká z nějakého tajemného nevědomí, ale naopak z oblasti sociologicky dobře zmapované a pragmaticky využitelné. Čerpá totiž z módy a jí přizpůsobeného životního stylu, do jehož středu stále silněji vstupuje technologie. Přitom oproti oněm klasikům nejdou tyto filmy proti směru převládajícího kánonu, nýbrž ho do sebe vtahují a kopírují ho, i když si třeba vybírají jeho krajní polohy sexuální, morální a estetické, ale už ne politické, což je snad jediné, zato výslovné tabu. Není v nich místo pro metaforičnost, paradox, otevřenost výkladu. Jsou naopak jedním jasným a výrazným gestem.Je jasné, že jako každá teze je i tato povrchní a řadou filmů zcela jiných, geriatrických, vyvratitelná. Přesto ten každoročně se opakující jev, o němž tak rádi píši filmoví publicisté, totiž…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 24 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].