0:00
0:00
Rozhovor16. 5. 201013 minut

S Filipem Remundou a Vítem Klusákem o Českém míru

Na téma nového snímku Český mír, příběhu jeho vzniku i prvních ohlasů, jste mohli diskutovat s jeho tvůrci.

Filip Remunda, Vít Klusák
Astronaut
Autor: Bontonfilm
Autor: Bontonfilm
↓ INZERCE

Filip Remunda

(*1973) je režisér, kameraman a producent. Vystudoval pražskou FAMU, katedru dokumentární tvorby, v dílně Karla Vachka. Za film Obec B získal cenu na MFF Karlovy Vary a řadě dalších festivalů v Evropě a USA. Je spoluzakladatelem Institutu dokumentárního filmu, který pomáhá prosazení českého filmu v zahraničí. Do širšího povědomí veřejnosti se vryl spolu s Vítem Klusákem kontroverzní filmovou reality show o fiktivním hypermarketu Český sen (zdroj:

).

Vít Klusák (*1980) je režisér, kameraman a producent. Vystudoval fotografii na střední průmyslové škole grafické v Hellichově ul. u prof. Velkoborského, dvakrát samostatně vystavoval (Plesejme, Klub Mlejn 1998 a Etuda, Duncan Centre 1999). Absolvent katedry dokumentární tvorby na FAMU, od října 2006 pedagog prvního ročníku na katedře dokument. tvorby. Spolu s Filipem Remundou spravuje filmovou společnost Hypermarket Film s.r.o. (zdroj: wikipedia.org).

Filmaři byli před premiérou nového snímku smíření, že budou zaškatulkováni do kategorie levičáků, ale naprosto to odmítají s tím, že to je právě to schematické myšlení, které pranýřují. „V Českém snu to byla ideologie reklamy a marketingových postupů, v Českém míru jsou to ideologické žvásty politiků,“ říká Klusák. Sami autoři přitom tvrdí, že se ve vyhroceném vášnivém sporu mezi zastánci a odpůrci radaru pokoušeli zachovat pohled třetí nezúčastněné strany. Uznávají ale, že se v některých momentech přiklonili na stranu těch, kteří základnu v Brdech nechtěli. „Je to autorský dokument, ne vyvážená publicistika,“ říká Klusák. ( Z článku v Respektu 19/2010.) 

On-line rozhovor jehodinový,je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na dotazované osobnosti. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách. Vámi vložené dotazy se zobrazí s časovým zpožděním, po aktualizaci seznamu dotazů administrátorem.)

:51BellaPanove, zdravim. diky za skvely filmy. fascinuje me, ze pan Klusak krome rezie delal v Ceskem miru i kameru a strihal ho, jak se lze docist v titulcich - klobouk dolu, protoze dokumenty takhle v Cechach normalne nevypadaj. Vite, kde jste se to vsechno naucil?13:17VKDobrý den. Děkujeme, že Vás naše filmy baví i formálně - vkládáme dost energie do toho, aby nevypadaly televizně. Kamera je pro mě přirozeným navázáním na fotografování, který jsem studoval na grafické škole - na Hellichovce. Akorát mě trochu nebavilo být zavřenej v temný komoře sám, fotka je v tomhle osamělý povolání. Že jsem Mír i střihal je spíš drzost, protože na to nemám žádné školy. Prostě jsme s Filipem za těch pár let pochopili, že nám vyhovuje být ve střižně samotní - míň se pak hádáme… Ale abych pravdu řekl, už to nehodlám ve formátu celovečeráku opakovat, je to příliš velký sousto. Film o Nošovicích, který dělám teď, střihá skvělá Janka Vlčková a je to nesmírná úleva.:09Aleš NucDobrý den pánové, děkuji za Vaši práci. Co si obecně myslíte o české politické scéně?13:45FRDíky za Váš zájem o naši práci. V roce 89 by mě nenapadlo, čím vším mohou být „svobodné volby“. Kampaně oběma nejsilnějším stranám vymýšlejí americké reklamní agentury. Většina toho, co na nás promlouvá z veřejného prostoru jsou slogany reklamních textařů. Natáčel jsem před pár dny v Táboře s několika undergroundovými umělci z Kuby. Na Žižkově náměstí řičelo zrovna předvolební shromáždění ČSSD. Vozová hradba hesel a stánků s levným pivem. Petr Muk se marně snažil zaujmout několika hity. Kubánci polepili dlažbu novinami s projevy Raúla Castra a závazky za milion litrů mléka. Bylo to v rámci jejich performance „3 hodiny projevů“. Vítěslav Jandák se přišel s umělci vyfotit. Zeptal jsem se ho, jestli mu nepřipadá šílené, že volby jsou v režii reklamních mágů, že platíme miliony za prázdné fráze - JISTOTY A PROSPERITA, resp. ŘEŠENÍ PRO BUDOUCNOST BEZ DLUHU…Odvětil, že politický marketing patří ke svobodné společnosti a pustil se do vychvalování agentury, která pracuje pro ČSSD: " Ta naše pracovala v Americe pro Obamu, je taková skoro státní a rozhodně vkusnější, než agentura pracující pro ODS. Za tím nevkusným Zelenkovým klipem prý také stojí reklamní agentura.:00Daniela M.Získá podle vašeho názoru Český mír lety vítanou patinu, nebo spíše zreziví?13:50FRVěříme, že za pár let nám připomene, kam jsme dvacet let po listopadu 89 dokázali dohlédnout.:00M. K.Podle prvních ohlasů: Jste spokojeni?13:22VKJsme rádi, že je Mír málokomu lhostejný. Že v divácích startuje potřebu reagovat. Po plzeňské předpremiéře se strhla hodinová diskuze, diváci začali debatovat sami mezi sebou. Štve mě, když se někdo mylně domnívá, že jsme ten film točili jako agitku pro jednu či druhou stranu. Je to ten případ, kdy se nezavděčíte nikomu.:40Marta G.Absolvoval váš snímek už projekci v zahraničí?
Poku ano, jaké byly ohlasy tam? Jak velký bude podle vás rozdíl ve vnímání Českého míru u nás a na západ od hranic? Co si z něj vezmou Němci, Francouzi, Britové… ?
Děkuji za odpovědi. Marta14:04FRFilm jsme zatím v zahraničí veřejně nepromítali. O DVD nás požádal Michael Moore. (před lety jsme s Českým snem vyhráli jeho festival v Traverse City). Mír jej zaujal a pozval nás na festival. Těšíme se na diskusi s americkým publikem. O film mají zájem i další festivaly, o uvedení právě jednáme s festivalem v Marseille, jednáme o uvedení v Polsku a možná nás budou promítat v Paju City poblíž Korejské DMZ. Lze očekávat, že každé uvedení a následná diskuse bude jiná. Podle údajů z roku 2005 je ve světě 737 amerických základen a ty nám dělají dobrou reklamu.:18žižkovský PepíkVe filmu je dost dobře zobrazena realita stavu české společnosti, vy jste dokument označili za dokumentární komedii, ale nestalo se vás pak ve střižně, že by na vás z nějakého momentu padla spíše úzkost a neváhali jste, zda dokument nepojmenovat spíše tragikomedií?14:10FR„Člověk myslí, Bůh se směje“. S úzkostí bychom nikam nedošli. Svět je tragikomický. Ve střižně jsme se pokoušeli vystihnout dobové témata a předsudky. Co jiného s tím dělat?:28Eleanora NoraČetli jste nějakou „odbornou“ kritiku ČM, která by vás vyloženě zvedla ze židle?
Věříte předvolebním průzkumům?13:31VKJsem na kritiky spíš zvědavý a nezkruší mě záporná, ale když je zřetelně odfláklá. Děláte něco 3 roky a kritik to pak v běhu mezi dvěma jinými texty odstřelí. Myslím, že takhle nepečlivá byla recenze paní Spáčilové, která film odsoudila jako skládačku televizních debat a demonstrací. To je srandovní - Český mír je živý situační dokument a televizních archivů i demonstrací je v něm pár minut. Navíc uchovat záblesk z TV zpravodajství dnešních dnů na 35 mm pásu je taky důležitý!:24M. RakoncajPřináší podle vás silná témata silná generace filmařů nebo doba?
Byla podle vás nějaká doba na silná témata přebohatá a jiná velmi chudá?
A jak to vidíte u generací filmařů?14:08VK„Doba“ je pořád stejně vydatná, jen okolnosti v některých dobách zakrývají, čemu by filmaři měli věnovat pozornost. Za bolševika musel být autor odvážný, aby něco podstatného a přesného vyrobil a dnes musí být přecitlivělý a nepředpojatý, musí se koukat jako děcko, aby to vůbec zahlédl. Občas si kladu otázku, zda my teď a tady zvažujeme podobné dilema, jako když mojí mámě v ruzyňské vazbě v roce 75 předkládali denně při výsleších návrh spolupráce s StB a ona nepodepsala. Ačkoliv jí slibovali, že by šla ještě ten den domů. Prodloužila si takhle to utrpení na necelý rok a vysekal ji z toho až pan Otakar Motejl. Já jsem kolaboraci dneška pro sebe našel v reklamě. Nemůžu a nebudu to, co dělám tak rád a co nejpoctivějc, utrácet ve spotech pro Vodafone, Danone, Hyundai…:42MagdaMěli jste při zatýkání velký strach? Nebo jste si byli vědomi, že jakožto již známí režiséry vyváznete celkem bez úhony? Dokázali byste si představit dobu, ve které byste se za takový dokument z vězení dostali až za několik let nebo vůbec?14:31FRNarážíte patrně na dobu „Těch komunistických zrůd, která náš čtyřicet let ovládaly!“, řečeno spolu s Martinem Jirousem. Ano a jsme rádi, že můžeme natáčet, co chceme, že nás podporuje Česká televize i Respekt. Problém je v tom, že sice můžeme natáčet a říkat si co chceme - to vytváří iluzi, že se podílíme na správě věcí veřejných - ve skutečnosti jsme vystaveni nátlaku corporátního i státního PR. Zahraniční zprávy jsou zprostředkovávány hrstkou agentur. Svět, který vidíme, je světem, který někdo chce, abychom jej takový viděli. Jedna finská novinářka nedávno kritizovala nemožnost přinášet informace z Iráku. Doba se prý změnila. Zatímco z Vietnamu se dařilo přinášet nezávislá svědectví, drtivá většina zpráv z Iráku pochází údajně z PR oddělení Pentagonu. Mrzí mě, že se nikdo z českých novinářů nevypravil do Ameriky za kritiky navrhovaného systému Protiraketové obrany. Proč je k nám museli přivézt až Greenpeace? Proč bychom měli Ameriku vnímat, jako Ameriku jejího Ministerstva zahraničních věcí, když Amerika sama je postavena na principu občanské společnosti. Doporučuju knihu Howarda Zinna „A People's History Of The United States“ - http://www.historyisaweapon.com/zinnapeopleshistory.html:15Lucie K. K.Snímek se mi líbil, jen mě trochu odrazoval klip s Janem Vyčítalem, proč padla volba zrovna na něj? Shodli jste se na ní oba?13:37VKDíky. Klip s panem Vyčítalem - to nebyla žádná náhodná volba, pan Vyčítal je přece autorem té písně, v níž tehdejší ministryně obrany Vlasta Parkanová zpívá druhý hlas a věnovala ji na CD presidentu Bushovi, když byl na jaře 2007 v Čechách. Věděli jsme, že tenhle obskurní dar „Dobrý den, rrradarrre“, nemůže ve filmu chybět. Videoklip ale neexistoval a tak jsme panu Vyčítalovi nabídli, že ho podle jeho scénáře natočíme. - Co Vás na tom klipu odpuzuje? Odrazoval Vás vyrazit do kina?:52F. WidmannMá jeden z vás ambice zasahovat do komornějších témat? Zkusit třeba fušovat paní Třeštíkové do tvorby a udělat něco ve stylu Katky nebo Reného? Nebo je to zcela mimo vaše hřiště?14:35FRBavilo by mě natáčet třeba Pavla (Béma), Mirka (Šloufa), nebo Martu (Issovou).:46Petr N.Neměli jste někdy při tvorbě dokumentu nutkání (i jen vnitřní škubnutí :-)) si tak trochu vyřídit účty s někým kdo vám vyloženě nepadl do oka - lidově řečeno vás n..... ?13:45VKTo je mylná představa, že filmem můžete nějak zvlášť ovlivňovat, v jakém světle někoho ukážete. Naše filmy jsou tzv. situační, často jsme sami součástí té situace a když takhle natáčíte, tak máte omezené možnosti to potom manipulovat, přehazovat slovosled apod. Navíc nás to ani nezajímá. Realita je natolik překvapivá a surreálná, že naše retuše by jí jen uškodily.:46Hana a HanaProč pan Remunda ještě neodpovídá? Sedíte při odpovědích spolu - vedle sebe? Kdo komu dává přednost? Je váš týmvzorem demokracie nebo vládne jeden z vás tvrdou rukou? Jak moc náročné je pracovat ve dvou?13:49VKUž odpovídá. Zápasil s kompjútrem. Sedíme u dvou strojů. Pracovat v dvojici je spíš legrace a synergie, kdyby nás to otravovalo, tak už to neděláme. Hádáme se čím dál tím míň, milé Hany.:27Miloš alias děd VševědPročetl jsem již několik chatů s vámi - na webu je jich požehnaně - není to trochu chybný marketinkový tah? Takhle lidi zahltit? :-)
Film se mi líbil, díky za něj. Zvládli by jste dokument o nadšení ze vzniku a následném zániku EU spolu s rozčarováním všech lidiček Multi-kulti? Troufli by jste si na to?14:59FRPane Miloši, nemáme na bilboardy, a tak jedinou možností, jak na film upozornit, je odpovídat na otázky v diskusích a rozhovorech. Někdy je na ně málo času, a tak se bohužel opakujeme - zahlcujeme Vás recyklovanými větami. Kauza kolem EU je složitá. Napadlo nás někdy (čtenáře Respektu) na co „nenáviděný“ prezident upozorňuje? Je skutečně agentem ruských tajných služeb, nebo se nás snaží něco důležitého sdělit? (http://smrk.blog.idnes.cz/c/106155/Vaclav-Klaus-a-KGB.html). Sám v tom nemám jasno, nečetl jsem Evropskou ústavu ani Lisabonskou smlouvu. Nemluvil s ruskou opozicí. Nestudoval jsem tzv. konspirační teorie, nevím, co přesně znamená „New World Order“. Neptal jsem se některých našich veřejných osobností proč navštěvují zasedání Bildebergu, proč jsou členy Trilaterární komise, Římského klubu…oč v těchto organizacích běží. (http://zpravy.idnes.cz/poslanci-zadaji-po-schwarzenbergovi-vysvetleni-tajemneho-setkani-nam-uz-ho-dal-g0n-/domaci.asp?c=A080613_152816_domaci_adb). Nemít v něčem jasno je dobrý výchozí bod pro natáčení filmu. Podobně jsem na tom byl před lety s radarem… Pokud nám pošlete námět, rádi se nad ním zamyslíme = email (zavináč) hypermarketfilm.cz.:04Hana a HanaDíky kluci. A umíte si představit, alespoň zkusmo, spolupráci na filmovém projektu s ženou po boku - každý zvlášť?14:35VKAle my máme ženy po boku. Tereza Horská je naše skvělá šéf-produkční, bez ní by nás už dávno zavřeli (např. kvůli zmatku v účetnictví), Lucie Pascu je naše božská produkční a o Jance - střihačce už byla řeč. Co máte za lubem, H+H? (k tématu každý zvlášť - další odp.):45K.K.Po těch vašich snímcích (docela se nasměju) někdy dostávám paranoidní pocit (aktuálně zrovna teď před volbama), že je to celé - myslím volby a ten kolotoč kolem - zas jen další z vašich projektů a v neděli 30 nám ve zprávách sdělí, že už brzy přijde do kin nový komediální dokument Klusáka a Remundy s názvem Česká volba :-) Nemáte v tom prsty?14:31VKPrsty ani kameru v tom letos bohužel nemáme, ačkoliv jsme se chvíli tou myšlenkou zabývali. Letošní volby jsou jen stvrzením toho, že už si nikdo na demokracii ani nehraje. Čistá reklamokracie zvítězila: kníže má dokonce animovanej spot se žralokama, nebo co to tam plave. Pomoc.V rámci reklamokracie následuje naše vlastní kampaň! Slyšte, slyšte! Klusák s Remundou točí každej sám! Co se stalo?? A jaký to bude? BRZY V DOBRÝCH KINECH!Filip:
http://vimeo.com/2862443Vít:
http://www.youtube.com/watch?v=R92Zw51XGtI
http://www.facebook.com/#!/pages/Vse-pro-dobro-sveta-a-Nosovic/262539101378?ref=ts


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].