0:00
0:00
Ost-blog23. 11. 20153 minuty

České společnosti chybí na rozdíl od slovenské zkušenost se studem

Vůbec by mě nenapadlo, že česká katolická církev bude schopna se modlit za Zemana

Autor: ČTK

Vždycky jsem si myslel, že Masaryk to se svojí nechutí vůči katolíkům přeháněl, ale zřejmě proto, že za jejich představitele chybně považuji Halíka a Malého. Vůbec by mne nenapadlo, že česká katolická církev v čele s kardinálem Dukou bude schopna takové zvrhlosti jako sloužit mši, která vypadá jako mše za Zemana; ještě ke všemu živého.

A při vší své nechuti vůči představitelům slovenských katolíků si nedovedu představit, že by udělali něco podobného. Důvodem ovšem není jejich charakter, ale stará zkušenost, že spojení katolicismu s fašismem, jakkoli lákavé, se nevyplácí. Prezident Tiso sice visí na zdi nejedné slovenské farnosti, ale jeho utajené vzývání funguje naštěstí i obráceně: církev se na veřejnosti musí tvářit, že se jeho odkazu vzdala.

↓ INZERCE

Česká katolická církev, která se ze svých hříchů za protektorátu nemusela zpovídat, se dnes proto může chovat na veřejnosti s tak nemravnou vyzývavostí. Hle, jak důležitá je historická paměť: ve slovenském případě vede přinejmenším k ostychu.

Podobně to funguje i ve slovenské společnosti, která sama o sobě v odporu vůči uprchlíkům vůči té české nijak nezaostává. Přesto je zvláštní, že zatímco v české veřejné debatě (nepočítám sociální sítě) se k nenávisti vůči muslimům hlásí kromě politiků i část společenské elity, na Slovensku to tak není - a politici jako premiér Fico jsou odkázáni pouze sami na sebe a své voliče.

Jistě, najdou se i zoufalci, kteří umějí napsat nenávistnou větu, ale to z nich ještě nedělá intelektuály. Nemůžu si vzpomenout na žádného významnějšího příslušníka slovenské společenské elity, který by Fica v jeho kampani proti uprchlíkům veřejně podpořil.

I v tomto případě hraje zřejmě významnou roli historická paměť, dokonce ještě velmi čerstvá. Za Mečiarovy éry se část slovenských intelektuálů a spisovatelů podílela na vzedmutí vlny nacionalismu a nenávisti, výsledkem však bylo jejich pozdější vyvržení ze slušné společnosti, která sebe samu (možná poprvé ve slovenských dějinách) dokázala definovat jako liberální a demokratickou. Proto se její elita dnes buď otevřeně hlásí k solidaritě vůči uprchlíkům, anebo přinejmenším z ostychu mlčí. Díky bohu i za to.

A opět – jelikož česká společnost nemá tuto postkomunistickou zkušenost, chybí části její elity schopnost předvídat své budoucí vyvržení; o studu ani nemluvě. Jistě, lze namítnout, že česká debata je otevřenější a ta slovenská vlastně politicky korektně pokrytecká, ale já v této podivné době dávám přednost slovenskému ostychu před českou vyzývavostí.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].