Dánský dokumentarista, básník a sportovní komentátor Jørgen Leth nepřestává provokovat
Místo děje – vykřičená čtvrť Falkland Road v Bombaji. Bělovlasý šedesátník v elegantním obleku sedí za stolem uprostřed zablácené uličky a pomalu si vychutnává luxusní večeři s mořskými plody a lahví drahého vína. Za jeho zády je natažené průhledné plátno, skrze které na něj koukají obyvatelé slumu. Na tom výjevu z filmu Pět překážek (2003), který se stal senzací jihlavského festivalu dokumentárních filmů, je něco zneklidňujícího, obscénního. Debužírujícím mužem je jedna z nejuznávanějších autorských osobností světového dokumentu. Sám je však teď hercem, který plní další z neúprosných pokynů svého přítele a žáka, režiséra Larse von Triera.
Lars Oidipus
„Práce na tomhle filmu byla pro mě hrozně náročná a zároveň inspirativní,“
říká Leth, hlavní host festivalu, když v restauraci jednoho z jihlavských hotelů právě posnídal poněkud skromnější menu než to v Indii. Trier jej totiž přinutil udělat celkem pět remaků jeho vlastního surrealistického krátkého snímku z roku 1967 s názvem Dokonalý člověk. A pokaždé mu to ztížil nějakou překážkou, tvůrčím omezením. Bombajská „překážka“ spočívala v tom, že Leth musel sám sebe obsadit do hlavní role na nejzbídačelejším místě, které si umí…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu