Nechte je vyjet
Proč se v Česku stále více ozývají hlasy, volající po omezení kamionové dopravy: stres, únava či neukázněnost řidičů, nedodržování dopravních předpisů, ztráty na životech i majetku, ekologické ohrožení přepravovanými látkami, vytváření dlouhých pomalu jedoucích kolon, jež představují další negativní dopad na životní prostředí.
Obraz dálničního parkoviště v Průhonicích je banálně stejný jako kdekoliv jinde, kudy se vine dlouhá přerušovaná čára dálnice. Vedle osobních vozů zde stojí řada různobarevných kamionů, které brázdí všemi směry nejenom Českou republiku, ale i Evropu.
Řidiči postávající okolo svých znehybnělých obrů na první pohled budí dojem trpaslíků. Právě o nich se však v posledních dnech vášnivě diskutuje, kvůli nim se hrozí odchodem z vlády, padají návrhy, jak jejich počty omezit. Bez nich by ale náš současný způsob života vzal rychle za své. Minimálně obsah našich ledniček. A přesto je většina společnosti vnímá jako morovou ránu. Neboť svět kamionové dopravy je až moc hlučný, viditelný, a především nebezpečný. Co ale vlastně chtějí a čeho se nedostává jeho aktérům? A lze najít nějaké řešení tohoto sektoru, aby se lidově řečeno vlk nažral a koza zůstala celá?
Mýtné za šest miliard
Stalo se to minulé úterý večer na dálnici D 1. Na 77. kilometru se střetly tři nákladní a pět osobních automobilů. Dva řidiči kamionů nehodu nepřežili, těžce zraněn byl řidič jednoho z osobních vozů, ostatní lehce. Důvodem havárie bylo vzájemné předjíždění. Kamion jedoucí v pomalém pravém pruhu vytlačil ten druhý v pruhu rychlém přes svodidla do protisměru. Mimo zmarněné lidské životy, zranění, zdemolovaná vozidla, několikahodinový dopravní kolaps a další menší nehody hrozilo i nebezpečí ekologické…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu