0:00
0:00
Civilizace26. 7. 200812 minut

Zasvěcená samota

Samota motivovaná duchovními pohnutkami u nás oficiálně vymizela během josefínských reforem, které zrušily finanční a hmotné podpory poustevníků všech řádů a kongregací.

Astronaut
Autor: Respekt
Fotografie: Archetyp ožívá. (Svatý Jeroným, Leonardo da Vinci) - Autor: Profimedia.cz/Corbis, www.profimedia.cz Autor: Respekt
↓ INZERCE

Nemáme na mysli osamělost uprostřed velkoměsta, nejednou doprovázející sociální neúspěch, nemoci nebo různé druhy závislostí. Samota motivovaná duchovními pohnutkami u nás oficiálně vymizela během josefínských reforem, které zrušily finanční a hmotné podpory poustevníků všech řádů a kongregací. Pojem „poustevník“ se od konce 18. století stal podobným klišé jako třeba „rytíř“ nebo „loupežník“ – něčím, co lze použít přeneseně nebo jako obsahově vyprázdněný pojem z historie. Málokdo již měl příležitost si povšimnout, že situace se zvolna mění a starý archetyp opět ožívá.

Dobře to vědí znalci moderního křesťanství, poustevníci sami – a pak hrstka lidí (jako je autor tohoto článku), kteří se z nějakých důvodů pohybují tak často mimo lidská sídla a obvyklé cesty, že se s poustevníky, poustevnou či bezprostředními reakcemi na jejich existenci setkali.

Kodex církevního práva uznává poustevnictví jako jednu z forem zasvěceného života opět od roku 1983; předchozí kodexy tuto možnost nepřipouštěly. Kánon říká, že jde o poustevnický život, „jímž křesťané prostřednictvím přísnějšího odloučení od světa zasvěcují svůj život ke chvále Boha a spáse světa…“ K uznanému zasvěcení je třeba, aby poustevník veřejně slíbil život v chudobě, čistotě a poslušnosti (míní se poslušnost k evangeliu i k vlastní vůlí stanovenému způsobu života) a aby…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc