Superstar se vrací do Prahy
Český muzikolog objevil ztracenou Vivaldiho operu.



Jednoduchost té akce působí skoro podezřele. Jednoho podzimního dne předloňského roku vyrazil krumlovský hudebník Ondřej Macek do pražské Národní knihovny. Nechal si přinést dobový program k Vivaldiho opeře Agrippo. Víc ani nečekal: z díla slavného skladatele, které mělo premiéru před staletími v Praze, se dochoval jenom text a muzikolog Macek se do Prahy vydal, aby pátral po ztraceném notovém záznamu. Nejprve v programu našel jména hudebníků, kteří roku 1730 operu uváděli, a v literatuře potom dohledal, kam odešli poté, co jim skončily smlouvy v Praze. Zjistil, že do bavorského Řezna, a objednal se do tamního archivu s hudebními partiturami. Už za čtrnáct dní držel v rukou árie z Agrippa. Jeho objev způsobil mezi znalci pozdvižení a letmo ho zaznamenaly dokonce i některé evropské deníky. Vivaldi totiž patří k nejpopulárnějším postavám svého oboru a zabývají se jím stovky badatelů na celém světě. „U takhle známých a probádaných skladatelů je každý nový objev velký úspěch,“ říká Marek Štryncl z barokního souboru Musica Florea. „Měl jsem prostě štěstí a to pátrání bylo docela jednoduché. Mohl by to vlastně udělat každý,“ hodnotí svůj objev Ondřej Macek.
Být první
Notami to ale neskončilo. Kvůli svému podzimnímu bádání je teď Ondřej Macek v jednom kole. Agrippa, operu o „vášni, lásce a intrikách“…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu