Dobro naslepo
Chcete věnovat peníze dobročinné organizaci, jež pracuje na snížení počtu obětí. Takovou činnost však vyvíjí mnoho organizací. Podle čeho si vyberete?
Hodnocení charitativních organizací je obtížnější než přijímání investičních rozhodnutí. Obecná jednotka hodnoty zde neexistuje.Předpokládejme, že vás trápí problém afrických dětí umírajících na choroby, kterým lze zabránit. Chcete věnovat peníze dobročinné organizaci, jež pracuje na snížení počtu obětí. Takovou činnost však vyvíjí mnoho organizací. Podle čeho si vyberete?
První otázka, kterou si řada lidí v souvislosti s dobročinnými organizacemi klade, zní: „Jak velká část mého daru padne na administrativu?“ Ve Spojených státech je tento údaj snadno dostupný na webové stránce Charity Navigator, která má pět milionů uživatelů. Informace se však čerpají z formulářů, které vyplňují samy dobročinné organizace a lze je snadno zmanipulovat.
To je tajné
V roce 2006 stáli Holden Karnofsky a Elie Hassenfeld před otázkou, která charitativní organizace nejlépe využije jejich peníze. Oběma bylo kolem pětadvaceti let, v investiční společnosti vydělávali šestimístné částky – více než mohli potřebovat –, a tak je napadlo, že darují peníze, aby pomohli zlepšit svět. Jako investiční poradci by však nikdy nedoporučili investici do společnosti, aniž by měli podrobné informace o tom, jak dobře tato společnost dosahuje svých cílů.
Dali se tedy dohromady se šesti přáteli, kteří rovněž působili v oblasti financí, aby společně zjistili, u kterých dobročinných organizací lze prokázat, že pracují…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu