Chytří jako hmyz
Výzkum v oboru umělé inteligence má za sebou celou řadu úspěchů. Jmenujme jeden triumf za všechny: v roce 1997 počítač Deep Blue firmy IBM porazil světovou jedničku v šachu Garryho Kasparova.
Jeden z robotů je kopií profesora Ishigura, samostatně jednat však nedokáže. Androidi stále zůstávají pouhými loutkami.Výzkum v oboru umělé inteligence má za sebou celou řadu úspěchů. Jmenujme jeden triumf za všechny: v roce 1997 počítač Deep Blue firmy IBM porazil světovou jedničku v šachu Garryho Kasparova. Velmi přesvědčivá ukázka inteligence, že?
Skutečně, v řešení podobných úloh dosáhly stroje mistrovství. Jsou to úlohy, které lze formálně specifikovat tak, aby je mohl řešit počítač. Stroj pak vykonává algoritmus operující se symboly, jež abstraktně reprezentují daný problém. Ukázalo se, že počítač je v tomto ohledu mocným nástrojem.
Jenže ve skutečnosti šachy v umělé inteligenci patří spíše k těm lehčím problémům. Úlohy jako deskové hry lze jednoduše formalizovat a chytře nasazená masivní výpočetní síla slaví úspěch.
Jak vlastně hrál Deep Blue proti velmistrovi? Podíváme-li se na snímky z partie, vidíme proti Kasparovovi sedět nikoliv nějaký stroj, ale obyčejného člověka. Je to „jen“ náhradník, který vykonává tahy místo umělého mozku. Problém je ale právě v onom „jen“. Zjistit, jaký tah protivník zvolil, pohybovat figurkami či zmáčknout šachové hodiny považujeme za samozřejmé a jednoduché. Pro umělou inteligenci je to však mnohem náročnější než hrát virtuální deskovou hru. Svět šachu je totiž mnohem…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu