0:00
0:00
13. 10. 20075 minut

Pomalá smrt digitálních práv

Jak se dají v hudebním průmyslu vydělat peníze on-line?

3596-mobr-Economist_Logo-small.gif
Autor: Respekt

Jak se dají v hudebním průmyslu vydělat peníze on-line? Události posledních dnů odhalují různé strategie hudebních vydavatelství i samotných hudebníků. Začátkem října porota v USA odsoudila matku dvou dětí s příjmem 36 000 dolarů ročně k náhradě škody ve výši 222 000 dolarů za sdílení skladeb chráněných autorskými právy v P2P síti. Dne 10. října pak jedna z nejúspěšnějších rockových skupin na světě Radiohead splnila svůj slib, že hudební vydavatelství zcela obejde, zpřístupnila své nové album on-line a umožnila fanouškům, aby si sami určili cenu, kterou jsou za ně ochotni zaplatit.

Komplikovaná obrana

↓ INZERCE

Zejména přední hudební vydavatelství již dlouho trvají na tom, že skladby prodávané on-line mají být zabaleny do virtuálních obálek, které znemožňují jejich vzájemné posílání e-mailem mezi přáteli nebo sdílení v P2P sítích. Tvrdí, že je to ten nejlepší způsob, jak bojovat s pirátstvím a zvyšovat prodej, a snaží se ho prosadit také prostřednictvím soudních sporů s internetovými piráty. Kritikové však namítají, že vydavatelství budou muset najít vynalézavější způsob, jak si vydělat.

Ať tak či onak, v hudebním průmyslu se kdysi jednotná fronta zastánců softwaru pro správu digitálních práv (digital rights management – DRM) rychle rozpadá. Společnost EMI, která je třetím největším hudebním vydavatelstvím na světě, v dubnu oznámila, že se technologie DRM vzdá. Jednička celého odvětví, společnost Universal Music Group, začala v srpnu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc