Pubertální propaganda
Bitva u Thermopyl nelze zaujmout neutrální stanovisko.
K filmu 300: Bitva u Thermopyl nelze zaujmout neutrální stanovisko. Buď jej ocejchujete jako válečnou propagandu s patetickými dialogy a nulovou zápletkou, nebo si jej užijete jako vizuálně nabušenou testosteronovou jízdu pro puberťáky jakéhokoli věku.
Podobně jako Borat (2006) vyvolal i přepis komiksu Franka Millera mezinárodní diplomatickou přestřelku. Ale zatímco komik Sasha Baron Cohen představil Kazachy jako zaostalé burany ve zjevné nadsázce a ublížená reakce kazašského prezidenta byla přehnaná, filipika íránských vládních kruhů proti zobrazení perské armády v nové interpretaci thermopylské bitvy má reálný základ.
Krvavý balet
Režisér Zack Snyder před dvěma lety debutoval remakem zombícké klasiky Úsvit mrtvých. Komediálně-hororovou podívanou potěšil fanoušky vyvražďovaček, pro které byla čtvrt století stará satira na konzumní způsob života málo nadupaná. Sklon k okázalé klipovité poetice nyní ve svém druhém filmu dovedl k formální dokonalosti.
S živými herci a na počítači vytvořeným pozadím převedl Millerův komiks na plátno tak věrně, až oči přecházejí. Vynalézavým kompozicím záběrů a propracovaným detailům do béžova a šeda tónovaného světa ladícího s vizuály předlohy se dá těžko odolat – brutální scény bitvy Snyder inscenuje pomocí zpomalování a zrychlování pohybu jako hyperrealisticky krvavý balet. Jenže emočně je divák do spektáklu zapojen, asi jako kdyby…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu