Kde končí Amadeus
„Mozarta už máme plné zuby, ale tohle je něco jiného,“ zářil minulý týden ve Vídni jeden z organizátorů oslav 250. výročí narození slavného skladatele.
„Mozarta už máme plné zuby, ale tohle je něco jiného,“ zářil minulý týden ve Vídni jeden z organizátorů oslav 250. výročí narození slavného skladatele. Oslavy začaly už v lednu, a jak se zdá, mistrova hudba tady po roce omílání všem pěkně leze krkem. Poslední měsíc hudebních svátků se ale od těch předchozích výrazně liší. Celou třetinu rozpočtu pro oslavy (10 milionů eur) totiž město věnovalo na závěrečný festival New Crowned Hope (Nová korunovaná naděje), který zaplavuje rakouskou metropoli inspirativními premiérami a hudebníky z celého světa.
V úterý na něm byla poprvé uvedena opera A Flowering Tree (Kvetoucí strom) amerického skladatele Johna Adamse v podání orchestru z Venezuely a tanečníků z Jávy. Vzápětí se představili současní skladatelé a skladatelky z Argentiny, Ázerbájdžánu nebo Ruska, jejichž díla zahrál fenomenální smyčcový soubor Kronos Quartet. A hody nové hudby pokračují ve strhujícím tempu každý den až do poloviny prosince.
Zednáři, strom a dr. Atom
„Kde Mozart skončil, my začínáme,“ říká s oblibou americký producent a režisér Peter Sellars, kterého vídeňská elita pověřila sestavením festivalového programu. Jako výchozí bod si pro dramaturgii zvolil Mozartovo angažmá v místní zednářské lóži jménem Zur gekrönten Hoffnung. Z tohoto názvu je odvozen titul i étos celého festivalu, který má navazovat na zednářské ideály svobody, rovnosti a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu