0:00
0:00
Domov30. 7. 20063 minuty

Připomeňme si

Koukáte na internet, vzděláváte se či se chcete jen tak pobavit, ale při pohledu na účet se vám podlomí kolena.

Astronaut
Fotografie: Kde jen ta výhybka může být? - Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz Autor: Respekt

Koukáte na internet, vzděláváte se či se chcete jen tak pobavit, ale při pohledu na účet se vám podlomí kolena. Jste totiž zvyklí platit pár stovek nebo i třeba pár tisíc, ale najednou vám naskočí několikanásobná suma. Může se to stát náhodou, jen jste omylem někam klikli. Anebo jste třeba neodolali trojskému koni čili lákavé nabídce, ve které se skrývá nebezpečí, či vás pomátly pornostránky. Prostě jste si nevšimli, že kliknutím vytáčíte číslo podvodnického serveru, který vás stahuje o peníze. Za minutu vám náhle naskakuje šedesát i více korun.

Kauzy lidí, okradených podvodnickými servery čili dialery, byly na pořadu dne hlavně roku 2003, kdy o tom Respekt poprvé referoval. Šoku při platbě za telefon se ale můžete dočkat i nyní. „Po nocích jsem surfoval a asi jsem omylem přesměroval modem. Žádná zpráva o dražším připojení tam ale nikde nebyla,“ říká Miloš Říha, který ty dvě nenadálé tisícovky před měsícem zaplatil. „Chtěl jsem si ušetřit martyrium se stížností, popřípadě soudem, nemám času nazbyt,“ vysvětluje, proč se nebránil.

Podle majitele počítačové firmy Jaromíra Pochobradského je podobných případů ale o dost méně než před pár lety. „Pokročila technika,“ vysvětluje. „K podvodníkům, kteří si zřídili číslo, do kterého jim svým voláním sypete peníze, se dovoláte, když vytáčíte číslo přes telefon. A to z vysokorychlostního internetu nehrozí. Ani z pevného připojení.“ Nebezpečí se tedy možná časem vytratí samo. Z několika stovek tisíc uživatelů internetu ale stále desítky tisíc lidí číslo vytáčejí. Důchodci či studenti nechtějí platit příplatky za vysokorychlostní připojení. „A cestujete-li s notebookem, musíte číslo vytáčet,“ doplňuje náruživý surfař a gamer Halk.

Pomoci postiženým se snaží Sdružení na ochranu spotřebitelů (SOS). „Dříve se na nás obracely stovky lidí. Většinou ale pak zaplatily,“ říká Ivana Picková z SOS. Podle sdružení nese vinu Telecom, dnes v majetku společnosti Telefonica, „který má zajistit, aby uživatelé nebyli přesměrováni“, jak říká Picková. „Přemýšleli jsme o trestním oznámení, ale kdybychom spor s gigantem prohráli, mohlo by nás to zničit,“ dodává. Mluvčí Telecomu Milan Žabka se brání: „Jsme pouze v pozici posla špatné zprávy. Účty nesou hlavičku Telecomu, ale my za jejich výši nemůžeme nést zodpovědnost. Nekontrolujeme přece, kdo a kam volá.“

„Je nesporné, že Telecom má z podvodných telefonátů finanční prospěch,“ říká komunikační expert Karel Pavlík. „Dnes už odborníci poznají, kdy dochází k volání na čísla se zvýšeným tarifem, a také vědí, jak dochází k přesměrování. Telecom se tomu ale nesnaží zabránit. A běžný občan například o blokaci určitých čísel začíná uvažovat, až když je postižen,“ říká Pavlík. Dost možná, že neprůstřelná pozice Telecomu bude nyní prolomena. Milan Ruskov z Karlových Varů sice sedmnáct tisíc za přesměrovaný hovor po prohraném občanskoprávním sporu zaplatil, odvolal se ale k ombudsmanovi. Motejlův úřad mu po více než ročním šetření dal za pravdu a nyní od Telecomu chce, aby „peníze ukradené po drátech“ Ruskovovi do koruny vrátil. A to by mohl být onen očekávaný precedens.

↓ INZERCE

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].