To není balík, to je dítě
Ministerstvo školství se rozhodlo vykročit směrem ke vzdělanostní společnosti a učinilo převratný krok. Jeho plán rozšířit počet míst na gymnáziích a dopřát všeobecné vzdělání většímu počtu zdejších dětí ale narazil na bariéru: krajští úředníci a učitelé jsou rozhodně proti.
Ministerstvo školství se rozhodlo vykročit směrem ke vzdělanostní společnosti a učinilo převratný krok. Jeho plán rozšířit počet míst na gymnáziích a dopřát všeobecné vzdělání většímu počtu zdejších dětí ale narazil na bariéru: krajští úředníci a učitelé jsou rozhodně proti. Jaké k tomu mají důvody – a co bude dál? Tady je odpověď.
Máme tady balík
Ministerský návrh na zvýšení počtu gymnazistů dává smysl: namísto poloprázdných odborných učilišť by se otevřela nová místa na školách, kam se každoročně dostává jen zhruba polovina těch, kteří po tom touží. A nebylo by to ani drahé. Pro první rok programu ministerstvo vyčlenilo 20 milionů korun, v každém dalším pak počítá se 40 miliony. Za každé nově vytvořené místo na gymnáziu nebo lyceu dostane kraj jednorázový příspěvek 15 tisíc korun – a navíc ušetří za specializované laboratoře a dílny, které gymnázia na rozdíl od odborných škol a učilišť nepotřebují.
Kraje však nabídku odmítají. Podle jejich představitelů zaměstnavatelé mnohem více hledají vyučené než gymnazisty a „někdo řemeslo prostě dělat musí“. Ukázkovým příkladem úřední argumentace a odborného zázemí je školský rada Ústeckého kraje Pavel Kouda (ČSSD): „Trh práce neukazuje na zvýšenou poptávku po gymnazistech. Každý přece ví, že trendem dneška je budování průmyslových zón,“ říká. Jenže se mýlí. „Montážní práce v zónách zvládne…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu