0:00
0:00
Civilizace9. 1. 20057 minut

Auto jako droga

Jízda autem u nás postupně vytlačuje ostatní druhy dopravy. Statistiky mluví jasně: Mezi lety 1995 a 2003 vzrostlo v Česku využívání automobilů (množství kilometrů) o 7 % (z 61 % na 68 %), a to na úkor jiných druhů osobní dopravy. Tento trend, se kterým se setkáváme prakticky na celém světě, vyvolává stále více diskusí. Jízda auty totiž produkuje negativní jevy, které nedopadají pouze na ty, kdo je způsobují (řidiče a pasažéry vozidel či spotřebitele výrobků dovážených z velkých vzdáleností), ale na celou společnost. Jedná se o dopady v podobě emisí, které dýcháme, hluku, kterému jsme vystaveni, nehod, jejichž se můžeme stát obětí, času ztraceného v zácpách, nenávratných změn krajiny atd.

Hana Foltýnová
Astronaut
Fotografie: Kresba Pavel Reisenauer. Autor: Respekt

Jízda autem u nás postupně vytlačuje ostatní druhy dopravy. Statistiky mluví jasně: Mezi lety 1995 a 2003 vzrostlo v Česku využívání automobilů (množství kilometrů) o 7 % (z 61 % na 68 %), a to na úkor jiných druhů osobní dopravy. Tento trend, se kterým se setkáváme prakticky na celém světě, vyvolává stále více diskusí. Jízda auty totiž produkuje negativní jevy, které nedopadají pouze na ty, kdo je způsobují (řidiče a pasažéry vozidel či spotřebitele výrobků dovážených z velkých vzdáleností), ale na celou společnost. Jedná se o dopady v podobě emisí, které dýcháme, hluku, kterému jsme vystaveni, nehod, jejichž se můžeme stát obětí, času ztraceného v zácpách, nenávratných změn krajiny atd.

↓ INZERCE

Mizící hromadná doprava

Významným počinem k analýze těchto jevů je komplexní studie, kterou v listopadu 2002 zpracovalo několik evropských výzkumných institucí pro OECD. V této studii jsou vyčísleny škody z dopravy ve 14 zemích střední a východní Evropy, za které jejich původci neplatí tzv. externí náklady. Vyhlídky vývoje do roku 2010 přede-střené ve studii nejsou moc růžové. Zatímco externí náklady z dopravy způsobené nehodami, hlukem a emisemi na lidském zdraví, krajině, půdě a klimatu dosahují v zemích západní Evropy 8 % HDP, průměr pro země střední a východní Evropy je podstatně horší – 14 % HDP. Pokud nedojde k žádným výraznějším změnám, které by nahradily současné trendy nárůstu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc