Potěšil mě zájem Respektu o problematiku waldorfského školství. Jde o skutečně unikátní vzdělávací systém a je dobře, že ho Respekt hájí. Publikované články Výchovná lekce pro Petru Buzkovou a Ministerstvo školství škrtí svobodu, oba Respekt č. 31/2003) jsou ale natolik emotivní, že se v nich fakta spíše ztrácejí a některá důležitá nejsou uvedena vůbec.
Příliš náboženské
Pokud se nemýlím, podstata sporu je v rozhodnutí ministerstva školství, že se waldorfská škola nestane jedním ze vzdělávacích programů veřejných škol. Jinými slovy, že vedle programu Základní škola, Obecná škola a Národní škola nebude existovat Waldorfská škola jako další program. Toto rozhodnutí je – podle mého názoru – velmi správné.
Síla waldorfské školy je totiž především v tom, že je od začátku až do konce prostoupena náboženským duchem jejího inspirátora Rudolfa Steinera. Nelze si představit více náboženskou (duchovní, spirituální) pedagogiku, než je ta waldorfská. Bez Steinerova nábožensko–filozofického pohledu na svět (zvaného antroposofie) by tato pedagogika nemohla existovat, protože její systém ztrácí smysl. To potvrdí každý waldorfský pedagog a každý, kdo o této pedagogice něco ví.
Pokud by ministerstvo přijalo program Waldorfská škola, došlo by k unikátnímu a vážnému porušení…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu