Je poslední květnová sobota a letňanské výstaviště v Praze se od rána plní stovkami lidí. Reklamní letáky, plakáty a televizní spoty lákající k návštěvě nového hypermarketu Český sen zabraly. Slunce pálí, kapky potu na čele filmařů Filipa Remundy a Víta Klusáka, přestrojených za manažery v tmavých oblecích, prozrazují ale kromě letního počasí také nervozitu. Téměř tisíc lidí, kteří za přítomnosti kamer netrpělivě vyčkávají na přestřižení slavnostní pásky, totiž netuší, že dnes z Letňan odejdou s prázdnou, protože za obřím plakátem žádný hypermarket nestojí. Největší mystifikace v dějinách svobodného Česka právě vrcholí.
Postavíme vlastní
Podobný happening podnikl už před pěti lety student DAMU Petr Lorenc: v pražských tramvajích načerno umístil reklamu zvoucí na otevření neexistujícího hypermarketu. Několik lidí, kteří dorazili na uvedenou louku, pak fotografoval a přemlouval, ať se jdou místo nakupování raději projít do přírody. Stejný nápad si o dva roky později vypůjčili dva studenti FAMU Filip Remunda a Vít Klusák, rozhodli se však pro daleko velkolepější projekt: využít mystifikační akce k natočení celovečerního filmu o tom, jak fungují mechanismy reklamní kampaně. „Jde o otřepané téma, bylo potřeba vyjádřit se k němu radikálněji. Natáčet dokument na otevření skutečného obchoďáku, jak nám někteří radili, by nemělo smysl. Rozhodli jsme se ,postavit‘ vlastní…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu