Počátkem října vznikl na pražské Vysoké škole ekonomické ojedinělý spor o akademickou svobodu. Děkan národohospodářské fakulty Ivo Straka zakázal profesoru Robertu Holmanovi učit jeho hlavní předmět, základní kurz mikroekonomie. Jako důvod uvedl, že Holman porušoval předepsané osnovy, tzv. standardy výuky. Pedagog se bránil tím, že standardy jsou špatné a zastaralé. Případ dosud pokračuje (viz rámeček). Respekt nyní profesora Holmana požádal, aby vyložil svou představu, jak by se měla ekonomie na vysokých školách vyučovat.
Nutné zlo kvůli zkoušce
Ekonomie na vysokých školách trpí stejnými neduhy, jakými je poznamenáno naše školství již od základního stupně. Výuka “encyklopedického charakteru” je založena na předávání a memorování pouček, definic a vzorců. Známe to přece ze školy. Dějepis byl nudný, ledaže jsme náhodou dostali učitele, který uměl dějiny vyprávět a interpretovat. Ekonomie dosud nemá (na rozdíl třeba od fyziky) dostatečně propracované metody výkladu. Podle toho také vypadá její výuka. Učitelé “předávají poznatky”, místo aby se studenty řešili problémy. Vyžadují “znalosti”, místo aby je vedli k samostatnému uvažování a rozvíjení argumentačních schopností.
Vysokoškolská ekonomie používá poměrně abstraktní modely. Ty jsou však pro studenty užitečné jen tehdy, když si za nimi dokáží představit reálný svět. Když za každou…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu