Lobbisté už vstoupili do vlády hlavním vchodem: na schůzi je poslední lednovou středu zastupoval přímo ministr dopravy Jaromír Schling. Přišel totiž s návrhem, aby osmdesát kilometrů dálnice z Lipníka nad Bečvou přes Ostravu k polským hranicím postavila izraelská firma Housing and Construction. Kontakt zprostředkoval někdejší místopředseda ČSSD, dnes asistent poslance Miloše Zemana Jaromír Kuča, který se už stal i Schlingovým poradcem pro tuto stavbu. Ministrův materiál je upřímný. „Firma jako první oslovila pana premiéra,“ uvádí hlavní důvod pro volbu vítěze. Vláda sice neřekla ano, ale neřekla ani ne - o věci bude znovu jednat za tři týdny. Schlingův návrh je překvapivý především v tom, jak lehce a nahodile vybírá příjemce miliardové státní zakázky. Vláda chce podle svého programu postavit v příštích deseti letech 500 kilometrů dálnic (dvojnásobek dnešního stavu), které přijdou na zhruba 350 miliard korun. Tolik peněz ale státní kasa nemá. Takže nezbývá než stavby omezit, nebo si alespoň na část z nich vypůjčit. Druhá varianta vyžaduje pečlivou rozvahu, které dálniční úseky jsou nejdůležitější. Teprve po tomto výběru je možno rozhodnout, na co půjdou peníze z rozpočtu a co zaplatí banka či soukromý investor (kterému se pak půjčka splácí například jako „šedé mýtné“ - tedy platbou podle počtu aut, která po novém úseku projedou).
Udělal jsem kontakty
Návrh ministra Schlinga ovšem rozvahu o důležitosti jednotlivých dálnic a o zdrojích jejich…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu