0:00
0:00
Kultura11. 1. 19996 minut

Kdo jde tmou, musí tápat

Astronaut

Stejně jako kámen vržený do vody může nebo nemusí způsobit nečekané krupobití, tak i divadlo nemusí vždy zůstat jen nevinnou hrou bez odpovědnosti, hrou, které je souzeno zůstat bez následků. V čem tkví smysl a případně i význam zprostředkujícího gesta na divadle? Co je uschováno za hlasitým deklamováním, ne směrem ke kameře, ale přímo před divákem? Kam míří vyjadřování skrze tvar nebo rytmus, slovo a melodii, skrze posunek, pohyb ruky, postoj, pokyn? Jakým způsobem divadlo funguje tehdy, může-li být o fungování řeč? Konání divadla vynikne, srovnáme-li jej s fungováním filmů, televize, případně reklamy a přilehlého výtvarného umění. To, co je pro posledně jmenované důležité, je na první pohled nový, neotřelý, a především překvapivý příběh, který zaujme a strhne a působí pak podobně jako halucinace. Neodkrývá, ale zatemňuje, dává zapomenout: divák prožívá život v plně kauzálním světě, kde každá, i když překvapivá příčina má svůj následek a každá skutečnost své - často zcela nečekané - odůvodnění. Běžný film, reklama, „umělecká fotografie“ atp. se tak představuje pouze jako posloupnost symbolů, jejichž význam je dán estetickým kánonem žánru.

Magie divadla

↓ INZERCE

Naproti tomu divadlo (podobně jako opera) opovrhuje překvapivostí příběhu, předpokládá, že divák příběh zná nebo alespoň může děj v hrubých rysech snadno odhalit a uhodnout. Nejsou zde velké nebo malé příčiny, které způsobují překvapivé následky a stávají se velkými. Příčiny a následky nejsou po…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc