![Astronaut](https://i.respekt.cz/www.respekt.cz/images/astronaut.png?width=640&height=1500&fit=crop)
Průměrné výkony a špatné sebevědomí předvedly české děti v průzkumu čtenářské gramotnosti, který připravila Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků ve vzdělávání (IEA). Tento výsledek prvního mezinárodního srovnání kvalit českých žáků musí zklamat jak Miloše Zemana, který v rámci revolučního kácení model srovnával před šesti lety náš vzdělávací systém nepříznivě s Nepálem, tak náměstka tří polistopadových ministrů školství Libora Pátého, který s oblibou připomíná, jak byly české školy před válkou středem obdivu cizinců a dodnes si svůj zdravý základ zachovaly.První mezinárodní srovnání ale musí potěšit každého, kdo by se chtěl něco dovědět o aktuálním stavu našeho školství a koho zajímá exaktní, byť dílčí odpověď na otázku, jak český vzdělávací systém dokázal udržet své „tradiční kvality“ a jak velký byl úpadek během vlády komunistů.Získaná data jsou natolik zajímavá a leckterá srovnání natolik překvapivá, že si přímo vyžadují podrobnější analýzu a interpretaci. Čeští odborníci se k tomu však zatím neodhodlali.
Mezi Finskem a Nigérií
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/4a4d220f-e9d8-4c00-871f-f605c2017a8a.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/346d208b-db3f-4735-8aae-a35cff633dcb.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
Čtenářského průzkum IEA, který provedl v minulém roce Výzkumný ústav pedagogický za peníze programu PHARE, se zúčastnilo asi dva a půl tisíce devítiletých a stejný počet čtrnáctiletých školáků. Při měření schopností žáků je asi nejtěžší zvolit správnou metodu. Není velká potíž sestavit testy, které žáky předvedou v nejlepším světle, a stejně jednoduché je skrýt v otázkách chytáky, na nichž většina ztroskotá. …
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu